Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Tényleg vannak érdekes dolgok a szombathelyi Brenner körúti és a Jókai utcai kerékpárutaknál

Viszont a kerékpáros is közlekedik, és be kell tartania a szabályokat.

Még a hét elején közöltük Jelentem: Balesetveszélyes a Brenner Tóbiás körúti új kerékpárút June 14. 08:49 olvasónk levelét, aki a szombathelyi Brenner Tóbiás körút és Jókai út nemrég épített új kerékpárútjairól írta le véleményét. Mivel több problémát is megfogalmazott, elmentünk a helyszínre, és megnéztük, igaza van-e.

Gyorsan leszögezzük, alapvetően igaza van. Nézzük az állításokat és azt, amit tapasztaltunk.

Miért kellett kerékpársáv a meglévő bicikliút mellé?

"Nagyon balesetveszélyes lett a Brenner Tóbiás körúton lévő kerékpárút. Eddig kiválóan működött a meglévő kerékpárút két irányban. Biztonságban lehetett biciklizni. Most egyirányúsították és felfestették az ellenkező irányba az út szélét" - írta.

A Brenner körút belváros felőli oldalán egy szakaszon a járda nem az út nyomvonalát követi, hanem a családi házakét. Itt vezették el a már régebben elkészült bicikliutat is.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
A családi házak előtt vezető bicikliút
Kiss Tamás

Most ezt a pláza irányából egyirányúsították, és az út másik oldalán festettek fel egy kerékpársávot.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
A szembejövő biciklis a régi úton teker, a túloldalt látszik az új kerékpársáv
Kiss Tamás

Nem tudjuk, a forgalom mennyire indokolta az egyirányúsítást, de abban igaza van olvasónknak, hogy közvetlenül az autók mellett tekerni veszélyesebb.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
Az új kerékpársáv a másik irányból nézve
Kiss Tamás

Viszont az út egész hosszában ki van építve a bicikliút, a forgalmas úton átkelni egy rövid szakasz miatt tényleg rizikós lenne.

"A nyugdíjasháznál felvezették az utat a járdára. A trafóháztól beláthatatlan a lehajtó, stop tábla ide vagy oda" - írta olvasónk.

Miért kell megkerülni a trafóházat?

A trafóháznál tényleg építettek egy kis kerülőutat, valószínűleg azért, mert az építmény túl közel van az út széléhez.
Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
A trafóházat jobbról kerüli ki a kerékpárút
Kiss Tamás

Valószínű, hogy így tényleg biztonságosabb, igaz, a kis kerülőszakasz végén stoptábla van. De az is a biztonságot szolgálja, a közlekedés veszélyes üzem. Persze, mindent a szokások döntenek el, ez a férfi például be sem hajtott a kis kerülőbe.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
Hiába vannak a felfestett jelek
Kiss Tamás

Védett platánfa takarja a kilátást

"A másik kritikus pont a Bagolyvár előtti zebra. A nagy platánfától nem lehet belátni a jobbra kanyarodó autókat, amik úgyis elég gyorsan fordulnak be a felfelé vezető útra" - állítja levélírónk.

Nos, itt tényleg jól körül kell nézni, a platán takarja a kilátást.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
Közvetlenül a platánfa mellett lehet kihajtani a gyalogátkelőhelyhez
Kiss Tamás

De emlékeztetnénk olvasóinkat, hogy tavaly év végén komoly felháborodást okozott Védett platánfa gyökereit vágták át a szombathelyi Brenner körút körforgalmának építése közben 2020. December 08. 13:41 , amikor úgy tűnt, hogy a körforgalom építésénél átvágták a védett platánfa gyökereit. Aztán az önkormányzat nyugtatott meg mindenkit Reagált a szombathelyi önkormányzat az átvágott gyökerű, védett platánfa történetére 2020. December 09. 16:50 , hogy a munkások vigyáznak a fára.

Egyirányú kerékpárút a Jókai-parkban

"Érthetetlen dolog az új kerékpárút a Jókai utcában. Szép, széles, bőven elbírná a kétirányú forgalmat. Érthetetlen miért nem kétirányúsították, hisz az amúgy is nagyon forgalmas és szűk Jókai utca is ezt indokolná" - olvasónk újabb véleménye.

A Jókai-parkban valóban kiépítettek egy, a Gagarin utca irányából egyirányú bicikliutat, a másik irányba a Jókai út túloldalán festettek fel kerékpársávot.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
A bicikliút kijárata a parkból, jobbra látszik a másik irányba vezető kerékpársáv
Kiss Tamás

Valószínű, hogy a parkban lévő út kibírná a kétirányú forgalmat, de valószínűleg itt is az döntött, hogy akkor többször át kellene kelni a forgalmas utcán.

Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
Itt tényleg elférne a kétirányú forgalom
Kiss Tamás
De azt is észrevettük, hogy a szabályok betartása itt sem igazán jellemző.
Brenner Tóbiás körút bicikliút átszervezés
A behajtani tilos tábla nem zavarja a biciklist
Kiss Tamás

Öt éve indult a program

A kerékpárút-hálózat kiépítése nem új keletű program. Már 2016-ban bejelentették, hogy Szombathely egymilliárd forintot nyert egy pályázaton a kerékpárutak fejlesztésére, ezt a pénzt végül tavaly sikerült lehívni Mindenki nyugodjon le - Szombathely most nem nyert egymilliárd forintot kerékpárutakra 2020. May 20. 16:28 .

A terveket még 2016-ban, az előző városvezetés alatt állították össze, ezek apján indult el a munka tavaly. De nem csak a Brenner körút és a Jókai utca környékén, hanem a városszámos területén.

Egészen pontosan:

1. Szombathely, "Minerva" - Söptei út nevű kerékpárút szakasz:

A 11-es Huszár úti körforgalomtól a Söptei úti körforgalomig. Burkolati jellel elválasztott közös, kétirányú gyalog- és kerékpárút, amely a 11-es Huszár úti meglévő kerékpárúthoz csatlakozva indul és a 87. számú főút déli oldalán halad a Söptei úti körforgalomig.

Becsült hossza: 1 400 m

2. Szombathely, Sugár út nevű kerékpárút szakasz:

A Horváth Boldizsár úttól a Saághy utcáig (Metró körforgalomig). Kerékpározható út kijelölése kerékpáros nyom felfestésével a Horváth Boldizsár körúton meglévő kerékpárúttól indulva a Sugár út, Írottkő utca, Maros utca, Saághy utca útvonalon a 11-es Huszár úton meglévő kerékpárútig.

Becsült hossza: 1 800 m

3. Szombathely, Rohonci út nevű kerékpárút szakasz:

A Domustól a Bem József útig. A Rohonci úton a járdán meglévő kerékpárút folytatása burkolati jel felfestésével, az aszfalt burkolat javításával, a meglévő jelzőlámpás csomópontban a kerékpáros átvezetés biztosításával, bekötése a Dolgozók úti kerékpárútba.

Becsült hossza: 300 m

4. Szombathely, Szent Márton utca nevű kerékpárút szakasz:

A Gyöngyös-patak hídtól a Szent Márton temetőig. A Szent Márton utcában meglévő kerékpárút folytatása burkolati jel felfestésével, a meglévő jelzőlámpás csomópontban az átvezetés biztosításával, a Szent Márton út – Barátság utca csomópontig.

Becsült hossza: 450 m

5. Szombathely, Jókai park+Bartók Béla körút nevű kerékpárút szakasz:

A Kálvária utcától a Bartók Béla körút - Rohonci út útkereszteződésig. A Rohonci úti és a Brenner Tóbiás körúti kerékpárutak összekötése részben kerékpáros nyom felfestésével, részben új kerékpár- és gyalogút építésével.

Becsült hossza: 1 400 m

6. Szombathely, „Régi Bucsui út” nevű kerékpárút szakasz:

A Dolgozók útjától a Bucsui útig. Kerékpározható út kijelölése a régi, felhagyott útszakaszon, mely jelenleg zsákutcaként 2 db ingatlan megközelítését szolgálja. A kijelöléssel biztosítottá válik a Dolgozók úti kerékpárút összekötése a Bucsu felé menő kerékpározható úttal.

Becsült hossza: 240 m

7. Szombathely, Sé-Szombathely összekötés nevű kerékpárút szakasz:

A Bucsui úttól Sé közigazgatási határáig. Megtörténik Szombathely és Sé kerékpáros összekötésének biztosítása.

Becsült hossza: 750 m

8. Szombathely, Jáki út nevű kerékpárút szakasz:

A Brenner körúttól a Jáki úti temetőig. Kerékpárút kijelölése felfestéssel a meglévő járdán.

Becsült hossza: 950 m

9. Szombathely, Vépi út nevű kerékpárút szakasz:

A Sági úttól a Vásártér utcáig. Déli oldalon járda, az északi oldalon kétirányú kerékpárút kerül kiépítésre.

Becsült hossza: 780 m

10. Szombathely, Szent Imre herceg utca nevű kerékpárút szakasz:

A Paragvári utcától a Muskátli utcáig. A meglévő gyalogjárda szélesítése az árok lefedésével, közös gyalogút és kerékpárút kialakítása.

Becsült hossza: 800 m

11. Szombathely, Nárai Külső út nevű kerékpárút szakasz:

A Brenner körúttól a Király sporttelepig. A Brenner Tóbiás körúti meglévő kerékpárúttól indulva kerékpárút létesítése részben kerékpáros nyom felfestésével, részben új közös kerékpár- és gyalogút építésével.

Becsült hossza: 1 800 m

II. Közlekedési csomópontok közlekedésbiztonsági fejlesztése

1. Szombathely, Nárai út - Brenner körút közlekedési csomópont:

A Nárai út - Brenner körút keresztezésében meglévő csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítése

2. Szombathely, Bartók Béla körút - Rohonci út közlekedési csomópont:

A Bartók Béla körút – Rohonci út keresztezésében meglévő csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítése

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Jelentem

Tovább az oldalra