Kihúzzuk a gyufát

Hosszú volt az út Congrev generálistól a cseh Vojtěch Šcheinostig, de a tűzgyújtás modern legendájához mindketten szorosan kötődnek. Manapság, az öngyújtók egyeduralmának korában talán nem árt felidézni a szép emlékű gyufa történetének néhány epizódját.

Csehországban lettem gyufagyűjtő: emlékszem, amikor a nyolcvanas években Prágában járva minden trafikba és kocsmába és közértbe berohantam, és szinte mindenhol más-más címkés gyufát sikerült szereznem. Már akkor szerettem Csehországot és persze ifjonti lelkesedéssel mindent, ami errefelé készül, így ezeket a kicsinyke dobozokat is. Gyűjteményemet a mai napig őrzöm. Aztán később megtudtam, hogy a cseh gyufagyártás múltja legalább olyan híres, mint a Skoda autóké.

Kihúzzuk a gyufát...
Nyugat.hu

Idén 180 éve, 1834-ben nyitotta meg Magyarországon az első dörzsgyufagyárat Zucker László, így most a nosztalgia jegyében felelevenítem a gyufa történetének néhány epizódját.

Egy londoni és egy bécsi patikus

A csodatévő tűzszerszám kissé profanizált eszköze, azaz a gyufa (régiesen gyújtó vagy gyúfa) használata mindenképpen egy azon találmányok sorában, amelyek hozzájárultak az emberiség „haladásához”. A tűzgyújtás európai technikája a XVIII. század végéig alig fejlődött, az első jelentős lépések az ipari forradalom idején jelentkeztek.

A „dörzsgyufa”, avagy „congrevi” a világító jelzőrakéta feltalálójáról, Congrev generálisról kapta nevét. Az első dörzsgyufát John Walker, angol patikus készítette el Londonban a XIX. század húszas éveiben. A rudacskát két üveglap között elhúzva lehetett lángra lobbantani. Végül tíz esztendő elmúltával alkotta meg Stepan Römer bécsi gyógyszerész a foszforos gyufát, fehérfoszfor, mínium, barnakő és káliumklorát gyúlékony keverékét. És itt kezdődik a cseh (gyufa)szál.

Elindult a cseh gyufagyártás

Römer kísérleteiben aktívan segédkezett asszisztensnője is, aki beleszeretett Vojtěch Šcheinost cseh asztalosmesterbe, és a fiatal pár a csehországi Sušicében, az asztalos szülővárosában telepedett le. 1839 október elsején megkapták az engedélyt egy gyufagyár építésére a város vezetőitől, és ezzel kezdetét vette a csehországi gyufagyártás.

A fiatal pár meglehetősen szegény volt, műhelyüket egy nemrégiben leégett üzem romjai között kellett felépíteniük. Alig két-három hónap elteltével azonban már bővíteni kellett a műhelyt, később szinte éjjel-nappal dolgoztak, közeli családtagokat is bevonva.

Kihúzzuk a gyufát...
Nyugat.hu

A negyvenes évek elején egy zsidó kereskedő, Bernard Fürth társult velük, és a műhelyekből végre valódi gyár lett, ahol 1844-től már gépekkel dolgoztak. Nemcsak szerte Európába, de a távoli keletre és a tengeren túlra is szállítottak gyufát, a római pápa, a török szultán és a bécsi császár is megrendelőik körébe tartozott.

A világ legnagyobb gyufagyárának felemelkedése és bukása

1860-ra Scheinosték üzeme a svédországi mellett a világ legnagyobb gyufagyárává nőtte ki magát, és a századvégre a Közel-Kelet, India, Kína, Afrika, Amerika és Ausztrália lakói is a csehországi gyufákkal gyújtottak cigarettára vagy pipára. Ebben az időben vásárolták meg a svédektől a „biztonsági gyújtó” készítésének szabadalmát, amelyet a magyar Irinyi János talált fel.

1903-tól az üzem a SOLO nevet kapta, de az új név nem hozott szerencsét: a svéd és japán konkurencia miatt visszaszorultak a hazai és a monarchiabéli piacokra. A 2. világégés idején a termelés leállt, és a gyár csak 1945-ben kezdett újra dolgozni. 1969-ben automata gépsorokat kapott, 1984-ben pedig ünnepi sorozattal búcsúztak a jó öreg címkés dobozkáktól.

A globalizáció nem kímél

Aztán a SOLO-gyufagyárat is utolérte a globalizáció átka 1989 után: a fejlődő országokban sokkal olcsóbb volt a munkaerő és a termelés is, ezért a mindvégig kiváló minőségű cseh gyufák nem voltak képesek lépést tartani a rosszabb minőségű, de lényegesen olcsóbb gyártmányokkal.

Ma már Sušicében csak a főtéri múzeumban berendezett pompás kiállítás emlékeztet az egykori dicsőségre – és bár még mindig kaphatóak a SOLO márka szép, bár immár nem címkés gyufái, használóikra gyakran vár kellemetlen meglepetés. A gyufaszálak, ha egyáltalán sikerül meggyújtani őket, fejüknél szanaszét pattannak, így alkalmasabbak a szomszéd, vagy a szemben ülő gyanútlan alak lángra lobbantására, mint arra, hogy cigire vagy pipára gyújtsunk.

Kihúzzuk a gyufát...
Nyugat.hu

Az okra csak hosszas nyomozás után jöttem rá: a SOLO és a Made in Czech Republic feliratok mellett apró betűkkel a következő is szerepel a dobozokon: Made in India. Érdeklődésemre elmondták az illetékesek, hogy a gyártáskor semmilyen csehországi alapanyagot nem használnak. Hát, ismerünk hasonló történeteket.

Utolsó, némileg vidámabb érdekességként annyit, hogy a Matchbox autók első példányainak dobozai is a csehországi gyufásdoboz mintájára készültek, méretben és külalakban egyaránt.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech