Ahogy arról lapunk is beszámolt Videó: Új Mercedes csuklósbuszok álltak forgalomba Szombathelyen 2020. November 13. 07:36 , november 12-én, csütörtökön megérkezett és forgalomba állt Szombathelyen hét új Mercedes-Benz csuklós autóbusz.
Az esemény kiemelt figyelmet kapott a helyi sajtóban, és ahogy lenni szokott, némi politikai adok-kapok is lett belőle Horváth Soma: „A szombathelyieknek kell megköszönni az új buszokat” 2020. November 14. 12:45 , pontosabban abból, hogy kinek az érdeme a buszok megérkezése.
A hét új busz bizonyára jobban teljesít majd, mint a kiszuperált hét öreg csotrogány, de a nagy esemény sem volt elég ahhoz, hogy érdemben beszéljünk a nagyobb összefüggésekről: a város közlekedéséről, a tömegközlekedéséről, a környezetvédelemről és élhetőségről, arról, hogy mi miért van, és hogyan tovább.
Tudjuk, hogy elvileg van egy cég, ami már dolgozik a város közlekedési koncepcióján 42 millió forintért készíti el egy budapesti cég Szombathely közlekedési koncepcióját 2020. October 27. 15:31 , de a koncepció önmagában édeskevés, és mellesleg annak elkészítéséhez is kell egy vízió, ami mellett haladni lehet.
Némi adattal hozzá tudunk járulni
Hogy segítsük a tisztánlátást, lapunk – többszöri levélváltás eredményeként - kikérte az adatokat a Volántól, hogy Szombathelyen hogyan alakult a tömegközlekedést használók száma az elmúlt egy évtizedben.
És a számok alátámasztják a gyanúnkat: míg tíz évvel ezelőtt évente 10,6 millió ember utazott a helyi járatokon, addigra 2019-ben már csak 7,6 millió. És ebben még nincs bent a pandémia okozta újabb brutális visszaesés Drámaian csökken a tömegközlekedést használók száma Vas megyében 2020. November 15. 07:23 .
A grafikonon jól látszik, hogy a csökkenés nem egyszerre történt, hanem folyamatosan, azaz a trend egyértelműnek és masszívnak tűnik.
Hogy Szombathelyen komoly bajok vannak a tömegközlekedéssel, az abból is látszik, ha megnézzük a többi nyugat-magyarországi nagyváros adatait is, amelyet szintén a Volántól tudtuk meg.
Ezek szerint míg a tavalyi évben Szombathelyen mindössze 7,6 millió, addig Győrben 30,6, Sopronban 14,8 míg Zalaegerszegen 9,3 millió utas vette igénybe a cég helyi szolgáltatásait.
Ha a számokat arányosítjuk a lakossággal, a különbség még egzaktabban látszik.
Részben ide tartozik, hogy Szombathely jövőre minden eddiginél többet, mintegy 700 milliót fizet Plusz 3 millió a volt Éva-malomra, lesz okos zebra, kész az orvosi ügyelet 2020. October 29. 08:45 a szolgáltatásért a Volánnak.
Jó, jó, de miért van ez?
A csökkenő szombathelyi utasforgalom okait is kérdeztük a Volántól.
Egy korábbi levélváltásunkban erről annyit írtak, hogy:
„Ennek oka, hogy az egyéni közlekedés fokozott terjedésével párhuzamosan folyamatosan csökkent a közösségi közlekedést igénybe vevők száma.”
Kértünk ennél részletesebb indokokat, illetve szerettünk volna a cég egyik szakértőjével is beszélgetni a kérdésről, de a Volán nem reagált ilyen irányú megkeresésünkre.
Ha Bécsben lehet, akkor talán nálunk is?
Elértük viszont a szombathelyi környezetvédelmi tanácsnokot.
„Nemrég jártam egy, a pandémia hatásait elemző konferencián, és ott hangzott el, hogy például Bécsben a járványig folyamatosan nőtt a tömegközlekedést használók száma. Ha Bécsben ezt el lehetett érni, akkor minden bizonnyal nálunk sem egy lehetetlen feladat” – mondta Németh Ákos.
Pontos információi neki sincsenek a szombathelyi utasszám csökkenésének okairól, de szerinte az lehet a magyarázat, hogy az egész magyar tömegközlekedési rendszer nem felel meg a 21. századi elvárásoknak. Ezek között van a járatok sűrűsége, a fizetési rendszer és az utazási kényelem.
A tanácsnok hozzátette: a város többször kiírta a buszközlekedésére a pályázatot, de eddig mindig csak a Volán jelentkezett. Ebből a helyzetből viszont sok minden adódik, például az is, hogy a cég „így is, úgyis a pénzénél marad.”
"Szombathely eltökélt abban, hogy fejlessze ezt a szolgáltatást. Mind a közlekedés, mind a levegőminőség szempontjából egy fenntarthatóbb város irányába való elmozdulást jelentene, ha a lakosság nagy részét át tudnánk terelni a tömegközlekedésbe” – közölte Németh Ákos, aki szerint a hét új csuklósbusz beszerzése már ezt a törekvést jelzi.
„De még nagyon sok tennivalónk van, beleértve egy motivációs rendszert és a digitális megoldásokat” – tette hozzá.
Korábban említés szintén felvetődött egy bizonyos „Busz plusz” program.
Erről azt tudtuk meg, a város diákjait célozta volna meg, hogy közülük is minél többen vegyék igénybe a tömegközlekedést - többek között az iskolák környékén kialakuló csúcsforgalmi anomáliák miatt is. Ez a projekt most fiókban van a járvány miatt.