Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Most akkor mi van? - Szombathelyen évről évre csökken a helyijáratokat használók száma

Kikértük a Volántól az adatokat. Így már érthető a parkolóépítés. Vagy mégsem?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ahogy arról lapunk is beszámolt Videó: Új Mercedes csuklósbuszok álltak forgalomba Szombathelyen 2020. November 13. 07:36 , november 12-én, csütörtökön megérkezett és forgalomba állt Szombathelyen hét új Mercedes-Benz csuklós autóbusz.

Az esemény kiemelt figyelmet kapott a helyi sajtóban, és ahogy lenni szokott, némi politikai adok-kapok is lett belőle Horváth Soma: „A szombathelyieknek kell megköszönni az új buszokat” 2020. November 14. 12:45 , pontosabban abból, hogy kinek az érdeme a buszok megérkezése.

Új Mercedes csuklósbuszok álltak forgalomba Szombathelyen Fotó: 112Press
TM/Nyugat.hu

A hét új busz bizonyára jobban teljesít majd, mint a kiszuperált hét öreg csotrogány, de a nagy esemény sem volt elég ahhoz, hogy érdemben beszéljünk a nagyobb összefüggésekről: a város közlekedéséről, a tömegközlekedéséről, a környezetvédelemről és élhetőségről, arról, hogy mi miért van, és hogyan tovább.

Tudjuk, hogy elvileg van egy cég, ami már dolgozik a város közlekedési koncepcióján 42 millió forintért készíti el egy budapesti cég Szombathely közlekedési koncepcióját 2020. October 27. 15:31 , de a koncepció önmagában édeskevés, és mellesleg annak elkészítéséhez is kell egy vízió, ami mellett haladni lehet.

Némi adattal hozzá tudunk járulni

Hogy segítsük a tisztánlátást, lapunk – többszöri levélváltás eredményeként - kikérte az adatokat a Volántól, hogy Szombathelyen hogyan alakult a tömegközlekedést használók száma az elmúlt egy évtizedben.

És a számok alátámasztják a gyanúnkat: míg tíz évvel ezelőtt évente 10,6 millió ember utazott a helyi járatokon, addigra 2019-ben már csak 7,6 millió. És ebben még nincs bent a pandémia okozta újabb brutális visszaesés Drámaian csökken a tömegközlekedést használók száma Vas megyében 2020. November 15. 07:23 .

A grafikonon jól látszik, hogy a csökkenés nem egyszerre történt, hanem folyamatosan, azaz a trend egyértelműnek és masszívnak tűnik.

Adatok: Volánbusz, Grafika: Nyugat.hu
Nyugat.hu

Hogy Szombathelyen komoly bajok vannak a tömegközlekedéssel, az abból is látszik, ha megnézzük a többi nyugat-magyarországi nagyváros adatait is, amelyet szintén a Volántól tudtuk meg.

Ezek szerint míg a tavalyi évben Szombathelyen mindössze 7,6 millió, addig Győrben 30,6, Sopronban 14,8 míg Zalaegerszegen 9,3 millió utas vette igénybe a cég helyi szolgáltatásait.

Ha a számokat arányosítjuk a lakossággal, a különbség még egzaktabban látszik.

Adatok: Volánbusz, Grafika: Nyugat.hu
Nyugat.hu

Részben ide tartozik, hogy Szombathely jövőre minden eddiginél többet, mintegy 700 milliót fizet Plusz 3 millió a volt Éva-malomra, lesz okos zebra, kész az orvosi ügyelet 2020. October 29. 08:45 a szolgáltatásért a Volánnak.

Jó, jó, de miért van ez?

A csökkenő szombathelyi utasforgalom okait is kérdeztük a Volántól.

Egy korábbi levélváltásunkban erről annyit írtak, hogy:

„Ennek oka, hogy az egyéni közlekedés fokozott terjedésével párhuzamosan folyamatosan csökkent a közösségi közlekedést igénybe vevők száma.”

Kértünk ennél részletesebb indokokat, illetve szerettünk volna a cég egyik szakértőjével is beszélgetni a kérdésről, de a Volán nem reagált ilyen irányú megkeresésünkre.

Ha Bécsben lehet, akkor talán nálunk is?

Elértük viszont a szombathelyi környezetvédelmi tanácsnokot.

„Nemrég jártam egy, a pandémia hatásait elemző konferencián, és ott hangzott el, hogy például Bécsben a járványig folyamatosan nőtt a tömegközlekedést használók száma. Ha Bécsben ezt el lehetett érni, akkor minden bizonnyal nálunk sem egy lehetetlen feladat” – mondta Németh Ákos.

Pontos információi neki sincsenek a szombathelyi utasszám csökkenésének okairól, de szerinte az lehet a magyarázat, hogy az egész magyar tömegközlekedési rendszer nem felel meg a 21. századi elvárásoknak. Ezek között van a járatok sűrűsége, a fizetési rendszer és az utazási kényelem.

Életkép a Thököly utca megállóban - Azt is meg tudjuk érteni, aki nem utazik buszon
Kiss Tamás

A tanácsnok hozzátette: a város többször kiírta a buszközlekedésére a pályázatot, de eddig mindig csak a Volán jelentkezett. Ebből a helyzetből viszont sok minden adódik, például az is, hogy a cég „így is, úgyis a pénzénél marad.

"Szombathely eltökélt abban, hogy fejlessze ezt a szolgáltatást. Mind a közlekedés, mind a levegőminőség szempontjából egy fenntarthatóbb város irányába való elmozdulást jelentene, ha a lakosság nagy részét át tudnánk terelni a tömegközlekedésbe” – közölte Németh Ákos, aki szerint a hét új csuklósbusz beszerzése már ezt a törekvést jelzi.

„De még nagyon sok tennivalónk van, beleértve egy motivációs rendszert és a digitális megoldásokat” – tette hozzá.

Korábban említés szintén felvetődött egy bizonyos „Busz plusz” program.

Erről azt tudtuk meg, a város diákjait célozta volna meg, hogy közülük is minél többen vegyék igénybe a tömegközlekedést - többek között az iskolák környékén kialakuló csúcsforgalmi anomáliák miatt is. Ez a projekt most fiókban van a járvány miatt.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés

Tech

Hirdetés
Hirdetés
Tovább az oldalra