Talán még emlékszünk, hogy a járvány előtt Szombathelyen milyen nagy vitát váltottak ki a közlekedési gondok, és nem nehéz megjósolni, hogy a járvány lecsengésével – amire most minden reményünk megvan - ismét előkerül a téma.
Mi mindenesetre ismételten megnéztük a statisztikákat, amelyekről bő egy évvel ezelőtt írtunk
Mostanra újabb két év adatai futottak be a KSH-hoz, és bizony a trendek egyáltalán nem változtak.
Sőt.
Szombathelyen 2019 végén 33 ezer 811 személygépjármű volt üzemben, és a számsorok azt mutatják, csak a 2008-as válság után volt egy kis megtorpanás a növekedésben, az utóbbi évtizedben a város autóparkja minden évben masszívan 1000-1100 járművel gyarapodott.
A 2020-as adatokra még várni kell egy darabig, de nem lennénk meglepődve, ha a járvány miatt még többen vásároltak volna maguknak egy második (vagy harmadik autót).
Mindez azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden második lakosra és minden lakásra (!) jut egy autó.
Ennek akár örülhetnénk is, csak éppen az élhető városoknak nem az a jellemzője, hogy a lakók pöfékelő autókban ülnek és káromkodva vadásznak parkolókra, hanem hogy alternatív közlekedési formákat használnak.
Most járhatnák ismét egy kört az ezer darab parkoló építése Ezer parkoló építését tervezi a szombathelyi önkormányzat, négy hónap után újra lesz közgyűlés 2020. June 19. 18:30 vagy az egyre kevesebbek által használt tömegközlekedés körül
Most akkor mi van? - Szombathelyen évről évre csökken a helyijáratokat használók száma 2020. December 04. 07:54 , de ezeket a témákat most pihentessük.
Viszont feltétlenül érdemes egy pillantást vetni a KSH gépjárművek életkorával kapcsolatos számaira.
Ezek arról árulkodnak, hogy a járművel megszaporodása nem feltétlenül a gazdagodással függ össze. Merthogy nemcsak az autók száma emelkedik évről évre, de azok átlagéletkora is.
Míg 2006-ban még 10 év alatt volt a szombathelyi autók átlagéletkora, addig 2019-re ez a szám felkúszott 13,5 évre.
Egyébként az országban ugyanez a trend, sőt, a magyar autók átlagéletkora ennél pont egy évvel több (14,5).
Az persze egy újabb, bonyolultabb kérdés, hogy mennyire követendő példa az autók gyors csereberéje.