Talán még emlékszünk, hogy a járvány előtt Szombathelyen milyen nagy vitát váltottak ki a közlekedési gondok, és nem nehéz megjósolni, hogy a járvány lecsengésével – amire most minden reményünk megvan - ismét előkerül a téma.
Mi mindenesetre ismételten megnéztük a statisztikákat, amelyekről bő egy évvel ezelőtt írtunk
Mostanra újabb két év adatai futottak be a KSH-hoz, és bizony a trendek egyáltalán nem változtak.
Sőt.
Szombathelyen 2019 végén 33 ezer 811 személygépjármű volt üzemben , és a számsorok azt mutatják, csak a 2008-as válság után volt egy kis megtorpanás a növekedésben, az utóbbi évtizedben a város autóparkja minden évben masszívan 1000-1100 járművel gyarapodott.
A 2020-as adatokra még várni kell egy darabig, de nem lennénk meglepődve, ha a járvány miatt még többen vásároltak volna maguknak egy második (vagy harmadik autót).
Mindez azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden második lakosra és minden lakásra (!) jut egy autó .
Ennek akár örülhetnénk is, csak éppen az élhető városoknak nem az a jellemzője, hogy a lakók pöfékelő autókban ülnek és káromkodva vadásznak parkolókra, hanem hogy alternatív közlekedési formákat használnak.
Most járhatnák ismét egy kört az
ezer darab parkoló építése
Ezer parkoló építését tervezi a szombathelyi önkormányzat, négy hónap után újra lesz közgyűlés
2020.
June
19.
18:30
vagy az
egyre kevesebbek által használt tömegközlekedés körül
Most akkor mi van? - Szombathelyen évről évre csökken a helyijáratokat használók száma
2020.
December
04.
07:54
, de ezeket a témákat most pihentessük.
Viszont feltétlenül érdemes egy pillantást vetni a KSH gépjárművek életkorával kapcsolatos számaira.
Ezek arról árulkodnak, hogy a járművel megszaporodása nem feltétlenül a gazdagodással függ össze. Merthogy nemcsak az autók száma emelkedik évről évre, de azok átlagéletkora is.
Míg 2006-ban még 10 év alatt volt a szombathelyi autók átlagéletkora , addig 2019-re ez a szám felkúszott 13,5 évre .
Egyébként az országban ugyanez a trend, sőt, a magyar autók átlagéletkora ennél pont egy évvel több (14,5).
Az persze egy újabb, bonyolultabb kérdés, hogy mennyire követendő példa az autók gyors csereberéje.