Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Pulitzer- és Emmy-díjas újságírókkal nyomoztat a Szcientológia Egyház

Lapunk csak enyhe kommunikációs offenzívával szembesült, amikor témául a szcientológusok ténykedését választottuk. Ennél sokkal keményebben akarnak megszorongatni egy floridai újságot, amire a veszélyes szekta profi oknyomozókat állított rá.

A szakmai díjakkal sokszorosan elismert St. Petersburg Times egy harminc évvel ezelőtt útjára indított, precíz oknyomozó-sorozatot szentelt az L. Ron Hubbard által alapított "egyháznak", ami annyira jól sikerült, hogy elég hamar a célkeresztben találták magukat. Ebben a tényben nincs is semmi meglepő, hiszen a szcientológusok szemében mindenki ellenség, aki kritikával illeti őket - nyelvhasználatukban suppressive person nek, azaz elnyomó személyeknek hívják az ilyet. Az már inkább beszédes, hogy ebben az esetben olyanokat béreltek fel egy ellenoffenzívára, mint Steve Weinberg, az Investigative Reporters and Editors (oknyomozó újságírást támogató neves nonprofit szervezet) korábbi vezérigazgatója, az 1998-ban orvosi műhibákról szóló riportjaiért Pulitzer-díjat nyerő Russell Carollo, és az EMMY-díjas Cristopher Széchenyi korábbi tévés producer. Magyarán semmit nem bíznak a véletlenre, és profi csapattal szállnak a ringbe.

Az egyház lapja is gyepálja a kritikusokat
-

Őket hármójukat azzal bízták meg, hogy járjanak utána: a Times milyen újságírói módszerekkel rakta össze legutóbbi riportját. A lap azonban hallani sem akar együttműködésről, és nem enged betekintést az anyag mögötti munkálatokba. "Nem tudom komolyan venni a kérést, miután a tanulmányt a Szcientológia Egyház finanszírozza" - mondta Neil Brown főszerkesztő.

Harminc éve írnak a szekta üzelmeiről

"Meglepődtem és egyben csalódást is okozott, hogy egy tényfeltáró riport háttere után érdeklődő - amely szándékot normál esetben teljesen elfogadok - újságírók helyesnek gondolják azt, hogy beszéljünk az anyagainkról, miközben a riportsorozat egyrészt most is folyamatban van, másrészt éppen a riportunk alanyai pénzelik őket."

A megbízott újságírók ugyan független megközelítést ígértek - ketten például leszögezték, hogy csakis úgy voltak hajlandók elvállalni a megbízatást, ha nem csorbul függetlenségük -, nem nehéz kitalálni, hogy eredményeiket a szcientológusok a floridai sajtótermék elleni küzdelemre készülnek felhasználni. Erre utal a Weinberggel kötött, 5000 dolláros fizetést ígérő szerződés is, amelyben az egyház részéről kimondják: ha úgy találják, akkor publikálni fogják a tanulmányt, de ahhoz is megvan a joguk, hogy besuvasszák azt egy fiókba (lefordítva: ha a végeredmény nem az ő álláspontjukat tükrözi - ami nyilvánvalóan valami olyasmi, hogy a St. Petersburg Times alantas és etikátlan eszközökkel vájkált az egyház életében -, akkor azt nem közlik, és kész). Ez a stratégia gyönyörűen leképezi azt a ravasz hozzáállást, amivel a Szcientológia Egyház viszonyul ellenségeihez.

David Miscavige egyházfő pofozkodásait tárták fel

Tommy Davis, az egyház szóvivője úgy kommentálta az esetet, hogy szerették volna egy kívülálló szemszögéből is megvizsgálni a történéseket. Mindez szépen hangzik, csakhogy az agymosó szekta vezérei már 1980 óta - amikor a lap először publikált tényfeltáró anyagot az egyházról, Pulitzer-díjat is nyertek érte - próbálják elkalapálni a floridai újságot. Ezt a legfrissebb attakot most azért kapják, mert a lap egykor magasrangú, mára már kiugrott egyháztagokat szólaltatott meg, akik elmondták, hogy az egyház feje, David Miscavige "rendszeresen bántalmazta alattvalóit" , sőt, egyszer csak úgy a semmiből, minden előzmény nélkül felpofozott egy felsővezetőt. A Times írása arról is szólt, hogy az egyház korábbi tisztségviselőit módszeresen üldözte, és ott alázta őket, ahol érte.

Márpedig mindez nem hangzik jól egy olyan vallás esetében, ami az emberi szellem felemelkedését és megtisztulását - a "clear" állapot elérését - tűzte ki célul (valójában persze inkább az elme elsatnyulásáról, mintsem erősödéséről van szó).

Tom Cruise szalutál az egyházfőnek
-

Itthon nincs kapacitás az elnyomók üldözésére

Magyarországon is van egy kisebb keménymag, ami a Szcientológia Egyház "áldásos" ténykedése ellen küzd - egyik, névtelenségbe burkolózó pionírjuk a Reformer néven író blogger , akit mi is megszólaltattunk két éve -, de nekik is csak annyi a szerencséjük, hogy a szekta nem számlál túl sok hívet Magyarországon, így nincs kapacitás ellenük nyomozgatni. A szcientológus kémszervezet, az ellenzők táborát általában kompromittáló adatokkal és csúsztatásokon alapuló vádakkal sarokba szorító OSA ( Office of Special Affairs ) sokkal erőteljesebben tud megjelenni őshazájában, Amerikában, ahol a legváltozatosabb módokon szorongatják meg a szekta ellen felszólalókat. A dolguk azonban ott sem könnyű: L. Ron Hubbard az ötvenes években még nem találhatott gyógyírt az internetre, hiszen az még nem létezett - a szcientológusok tevékenységéről szóló híradások azonban itt szivárognak a legjobban.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Kapcsolódó cikkeink

Mindent a pénznek, semmit az észnek - Szcientológia, az orwelli rémálom?

Út a teljes szellemi szabadsághoz – ezt állítják. Belső elnyomás, széthullott családok, kiürült bankszámlák, zaklatás – ezzel vádolják őket. Ismerje meg Tom Cruise vallását!

Maszkosok a Blahán - tüntetés a szcientológia ellen Budapesten

Találtunk valakit, aki úgy döntött, személyesen vesz részt a második magyarországi demonstráción. Beszámoló fotókkal, gondolatokkal, és egy hús-vér Lenkei Gáborral.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Könnyű

Tovább az oldalra