Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Újra akarja indítani a szombathelyi villamost az ellenzéki választási szövetség

De a trolibuszt sem zárják ki, a lényeg, hogy környezetkímélő legyen.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Smidt múzeum kertjében álló villamos előtt részletezte a terveket Ipkovich György városi képviselő és Nemény András, az Éljen Szombathely frakcióvezetője és polgármester-jelöltje.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Nem volt váratlan a bejelentés, Ipkovich már többször beszélt a villamos újraindításáról, Nemény pedig a városi közgyűlésben is megemlítette már, hogy környezetkímélő tömegközlekedésre van szükség.

Ellenzéki sajtótájékoztató a szombathelyi villamosról
Szilágyi József (telefonos fotó)

Nemény most előhozta a Modern Városok programját, aminek a segítségével például kastélyt újítanak fel, de nem olyan célokat jelöltek ki, amikkel a mindennapi életet könnyíthetnék meg. Ilyen a tömegközlekedés, ahol egyre öregebb, környezetszennyező, füstölgő buszok járnak, a városvezetés pedig évente meghosszabbítja a szerződést a szolgáltatóval, úgy, hogy gyakorlatilag semmilyen feltételt nem támasztanak velük szemben.

Ellenzéki sajtótájékoztató a szombathelyi villamosról
Szilágyi József (telefonos fotó)

Megemlítette, hogy nemrég az országgyűlésben Hende Csaba sem támogatta Ungár Péter javaslatát, amivel 1,3 milliárd forintot kért arra, hogy új, korszerű, sűrített földgázzal működő buszokat vásárolhassanak Szombathelyre.

Kijelentette, az ő programjukban szerepel a tömegközlekedés megújítása, akár új buszokkal, de akár a villamos újraindításával. A szombathelyi villamos 1974-ben szűnt meg, előtte 80 évig működött, és jó megoldásnak tűnik.

Ellenzéki sajtótájékoztató a szombathelyi villamosról
Szilágyi József (telefonos fotó)

Ipkovich György felidézte, hogy diákkorában mindig a szombathelyi villamossal járt, korábban többször is szóba került már az újraindítása, reméli, hogy most talán sikerül. A trolibusz is jó megoldás lehet, a lényeg az elektromos közlekedés, ami nem szennyezi a levegőt.

Megemlítette, hogy Budapesten nemrég több kilométerrel meghosszabbították az 1-es villamos útvonalát, ami hatmilliárd forintba került. Szombathelyen közben 16 milliárdból építettek stadiont, ennyi pénzből az egész város villamos közlekedését meg lehetett volna oldani - mondta.

Ellenzéki sajtótájékoztató a szombathelyi villamosról
Szilágyi József (telefonos fotó)

Hozzátette, Éhen Gyula: Modern város című könyvében is szerepel a villamos, ha már a kormány modern városokról nevez el programot. Második polgármesteri ciklusa végén volt olyan terv, hogy a felsőőri vasút leágazásként építsenek ki egy villanyvonatos járatot Szombathelyre, erre a városi villamos is csatlakozhatott volna. Uniós támogatást is lehetett volna szerezni hozzá, de az utána jövő városvezetés sem akkor, sem az azóta eltelt kilenc évben nem foglalkozott az ötlettel.

A környezetvédelmi szempontok mellett mindketten hangsúlyozták, hogy egy új villamos turisztikai vonzerő is lehetne.


Valóban régi terv a villamos újraindítása

Tíz évvel ezelőtt írtunk Újra csilingelhet a villamos Szombathelyen 2009. June 11. 14:09 már a szombathelyi villamos újraindításáról, akkor Ipkovich György még polgármesterként tájékoztatott minket. Egy tanulmányt mutatott be, aminek az volt a fő gondolata, hogy a környékbeli nagyobb városok és a megyeszékhely között hasonló elővárosi járatokat indítsanak, mint például a főváros környékén a HÉV szerelvények.

A tanulmány meg is nevezte Felsőpulyát (Oberpullendorf), Felsőőrt (Oberwart), Kőszeget, sőt zárójelesen még Rum is szerepelt a listán. Szombathely központtal pókhálószerűen indulnának ezekbe a városokba (és természetesen az útközben lévő kisebb településekre) a villamosjáratok állandó, kényelmes és viszonylag gyors összeköttetést biztosítva.

Tíz éve ebben az útvonalban gondolkodtak
Mészáros Zsolt

A helyközi vonalakról aztán le lehetne ágaztatni a városi vonalakat. Több útvonalban is gondolkodtak a tanulmány készítői, most a legvalószínűbbnek a következő tűnik: Szombathely vasútállomás, Szelestey utca, Rohonci út és ki egészen a Kodály és Kassák L. utcáig. Vagy vasútállomás, Széll Kálmán utca, Vörösmarty u., Thököly u., Kiskar utca, Petőfi és tovább a Rohonci, Kassák felé.

Aztán ebből nem lett semmi, az idén áprilisban azért végigjártuk Biztos, hogy sajnálni kell? - A szombathelyi villamos útvonala egykor és most 2019. April 10. 07:55 a szombathelyi villamos egykori útvonalát.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Önkormányzati választás 2019

Hirdetés