Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Zalaegerszeg: Elektromos buszok, megújuló Gébárti-tó, 30 milliárd utak építésére és felújításokra

A szomszéd megyeszékhelyen mernek nagyot álmodni.

Bő két hete írtunk arról Távozni akart a miniszter, akinek Zalaegerszeg felé húz a szíve – de miért rossz ez Szombathelynek? January 12. 17:10 , hogy Zalaegerszegen lendületet vett a gazdaságfejlesztés, hogy jelentős összegek érkeznek a kormány irányából a zalai megyeszékhelyre.

Abban, hogy Zalaegerszeg ilyen prioritásokat élvez, nem elhanyagolható a tény, hogy fideszes a városvezetés és hogy innen származik Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, aki az elmúlt években meghatározta a fejlesztések irányvonalait.

Igaz, hogy Palkovics a háttérbe szorulni látszik Távozni akart a miniszter, akinek Zalaegerszeg felé húz a szíve – de miért rossz ez Szombathelynek? January 12. 17:10 , de az elmúlt években nagy mértékben meg tudta tolni a zalai projekteket, annyira, hogy Zalaegerszeg már régióközponti álmokat dédelget; egyébként egyáltalán nem reménytelenül.

45 milliárd forint állami pénzből épült meg a tesztpálya

Az előző önkormányzati ciklus, 2014-2019-ig hozta meg az igazi kiugrást. Igaz, ehhez segített a közel 3 milliárd forint kormánytámogatás is. Mintegy húsz cég fejlesztett sok milliárd forintból.

De ezek csak a kisebbek. 45 milliárd forint állami pénzből épült meg a járműipari tesztpálya, ami Zalaegerszeg legjelentősebb fejlesztésének számít. A tesztpályához kapcsolódva Zalaegerszegen épült ki elsőként az 5G-s hálózat.

Tesztpálya Zalaegerszegen.
MTI/Varga György

Az M76-os gyorsforgalmiról többször írtunk már Ilyen a Balaton-Zalaegerszeg M76-os gyorsforgalmi út elsőként átadott szakasza 2020. October 23. 16:11 : ez az út hamarosan készen lesz, összekötve majd a várost az M7-es autópályával. Az M76-os Zalaegerszeg és Körmend közötti szakasza előkészítés alatt van Elkészült az M76-os déli szakasza, megvan az M9-es Körmend és Zalaegerszeg közti nyomvonala 2020. October 21. 20:03 : ez az M8-ashoz csatlakozik majd.

Mindezzel párhuzamosan a Modern Városok Programjában 9,5 milliárd forintos beruházással elkezdődött az új 10 pályás, 50 méteres, 300 fős lelátóval rendelkező fedett uszoda, tanuszoda, szauna részleg, kültéri strandmedence, vizes játszótér, külső épület, személygépkocsi és autóbusz parkoló, új 1100 méter mély termálkút, zöldfelületek, sportpályák alkotta komplexum építése.

Szintén a Modern Városok Programja égisze alatt kezdődött egy új, multifunkcionális sportcsarnok tervezése is, amihez 715 millió forint állami támogatást kaptak. A város az utak és terek felújításához 1,7 milliárd forint kormányzati támogatást kapott a város, ebből 30 helyszínen indultak felújítások.

Minden területen fejlesztenek

A sort hosszan lehetne folytatni, de ennyiből is látszik, hogy Zalaegerszeg a haszonélvezője volt az elmúlt ciklusnak. És akkor még nem is említettük azt, hogy Zalaegerszegen a Pannon Egyetem keretein belül megalakult egy egyetemi központ, Megalakult a Zalaegerszegi Egyetemi Központ, vezetője a szombathelyi ELTE SEK volt rektorhelyettese 2020. July 15. 14:48 ami az informatikai, a mérnöki, a mechatronikai és a közgazdasági képzésekben látja a jövőt – éppúgy, mint pár éve a Savaria Egyetemi Központ.

Az új kínai szálloda a város központjában
MTI/Varga György

Azóta nyilvánvalóvá vált, hogy a szombathelyi gépészmérnökképzést akarták átvinni Zalába, de a duális képzésben részt vevő nagyvállalatok fellépése Vas megyei multicégek a szombathelyi gépészképzés mellett 2020. August 04. 16:32 miatt ez meghiúsult, 2025-ig biztosan marad Aláírták a duális gépészmérnök-képzés további működéséről szóló szerződést Szombathelyen 2020. November 06. 16:34 Szombathelyen a képzés.

Stratégiai program: "Folytatjuk"

A zalaegerszegi önkormányzat nemrég összeállította tíz évre, azaz 2030-ig szóló stratégiai gazdaságfejlesztési programját . Ebből kiderül, hogy a város a következő évtizedben is mer nagyot álmodni.

  • 15 milliárd forintos útfelújítási programban gondolkodnak, és újabb, szintén mintegy 15 milliárdos útfejlesztést terveznek, ez utóbbiról már tárgyalnak a kormánnyal, a Magyar Közúttal és a NIF Zrt-vel.
  • Szintén kormányzati segítséggel akarnak magyar gyártású elektromos buszokat vásárolni és beállítani a helyi tömegközlekedésbe.
  • A tervek szerint öt éven belül elkészül a járműipari tesztpálya második üteme, és el akarnak indítani majd egy harmadikat is.
  • 65 hektárnyi ipari területet akarnak közművesíteni, és ki akarnak alakítani egy új ipari parkot.
  • Meg akarják építeni a műszaki felsőoktatás (gépész, informatikai, közgazdászképzés) duális képzőhelyét a volt Petőfi laktanya helyén.
  • Uniós pályázatból akarnak kialakítani a gyerekek számára egy digitális élményközpontot.
  • Több iskolát felújítanak és kettőt építenek.
  • Fejlesztik a Gébárti-tavat és környezetét, ezt is uniós támogatásból tervezik.
  • Ezeken kívül rengeteg kisebb felújítást is terveznek.
  • Zalaegerszeg tehát hasít, valóban könnyű elképzelni, hogy pár éven belül gazdasági régióközpont lesz.

    De ne legyünk igazságtalanok: Szombathelyen is vannak fejlesztések, és mint azt Bokányi Adrienn tanácsnoktól megtudtuk, 98 százalékos készültségi fokon van a város stratégiai gazdaságfejlesztési terve.

    Ez utóbbiról várhatóan a jövő hét második felében be tudunk számolni.

    Kedves Olvasó!
    Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
    Köszönjük!

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Gazdaság

    Tovább az oldalra