2027-re 2x3 sávos lehet az M1-es autópálya

Mészáros Lőrinc mellett az állam is hozzáteszi a magáét. Térképen a következő évtized gyorsforgalmi fejlesztései.

Igaz, hogy szeptember 1-jétől Mészáros Lőrinc cégei üzemeltetik a magyarországi autópályákat és gyorsforgalmi utakat, de az állam sem száll ki teljesen a fejlesztésekből – derül ki a Világgazdaság összeállításából.

Nemrég írtuk, Jövőre elindulhat az M1-es 2x3 sávosra bővítése – ha Mészáros Lőrinc is úgy akarja November 17. 07:30 hogy jövőre elkezdődik az M1-es autópálya Bicske és Tatabánya közti szakaszának felújítása és 2x3 sávosra bővítése. A hírt a nemrég alakult Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (MKIF) közölte, az a cég, amelyik átveszi a hamarosan megszűnő, állami Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladatait.

Az átvételnek az az oka, hogy az állam 35 évre koncesszióba adta Szeptember 1-től Mészáros Lőrinc cége működteti az autópályákat és a gyorsforgalmi utakat August 25. 10:43 a gyorsforgalmi úthálózatot. A szerződés értelmében a koncesszió nyertesének az első 11 évben 272 kilométer új autópályát kell építenie.

Viszont az is kiderült, hogy az állam nem vonul ki teljesen az autópályák fejlesztéséből: az M1-es autópálya M0-ás és Bicske közti szakaszát az állam újítja fel, és bővíti 2x3 sávosra. A lap értesülései szerint az említett szakasz 2027-re készülhet el, vagyis még öt évet kell rá várni.

A lap térképre rakta a következő tíz évben tervezett autópálya- és gyorsforgalmi út fejlesztéseket:

Forrás: vg.hu

A térképen jól látszik, hogy

az M1-est Bicske és a főváros között az állam, Bicskétől nyugatra a koncesszió nyertese újítja fel.

Számunkra érdekes az is, hogy az M0-ás tehermentesítését célzó M81-es Már készülnek a Dunántúlt észak-déli irányban átszelő gyorsforgalmi út tervei 2020. August 31. 11:03 is szerepel a megvalósítandó fejlesztések között. Ez a 102 kilométeres út Komáromtól, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig vezet majd. Új elem viszont, hogy az út M8-as néven Sárbogárdtól, az M6-os autópályát érintve a Dunán át egészen Kecskemét északi részéig tart majd, 76 kilométer hosszúságban.

De hol az M76-os?

Meglepődve látjuk viszont, hogy nincs a tervek között az M76-os gyorsforgalmi befejezése. Ennek az útnak az lenne a feladata, hogy Zalaegerszeget összekösse a Balatonnal és az M7-es autópályával.

Az M76-os tervezett nyomvonala.
NIF

Már tavalyelőtt átadták Ilyen a Balaton-Zalaegerszeg M76-os gyorsforgalmi út elsőként átadott szakasza 2020. October 23. 16:11 az M76-os első hat kilométerét Balatonszentgyörgy és az M7-es holládi csomópontja közt. Idén tavasszal elkészült Nyolc ember adta át az M76-os út új, három kilométeres szakaszát March 04. 12:59 a Balatonszentgyörgy és a Fenékpuszta közötti három kilométeres szakasz is, a Fenékpuszta és Zalaegerszeg közti szakaszra tavaly augusztusban írták ki Kiírták az M76 építésének közbeszerzését – Nemsokára gyorsforgalmi út köti össze Zalaegerszeget a Balatonnal 2021. August 09. 15:39 a közbeszerzési pályázatot.

Amit aztán – az M1-es Bicske és Budapest közti szakaszának pályázatával együtt – júliusban visszavontak. Visszavonták az M1-es autópálya bővítésére és az M76-os gyorsforgalmi építésére kiírt közbeszerzési pályázatokat July 09. 11:29 De míg az M1-es mégiscsak szerepel a tízéves tervek között, az M76-osról nincs szó.

Ezek az utak épülnek meg

A lap megszerezte a hivatalos listákat a következő tíz évben tervezett fejlesztésekről.

Koncesszióban tervezett útépítések:

  • az M0-ás tehermentesítését célzó M81-es építése Komáromtól 102 kilométer hosszúságban, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig.
  • Ez a nyomvonal már M8 néven Sárbogárdtól, az M6-os autópályát érintve a Dunán át egészen Kecskemét északi részéig halad majd, 76 kilométer hosszúságban.
  • A tervek szerint elkészül az M3-as Vásárosnamény és Beregdaróc közötti, 31 kilométeres szakasza, ezzel az M3-as is eléri az országhatárt.
  • Az M4-es Kisújszállástól Berettyóújfaluig tartó 61 kilométeres része is megépül, ezzel teljessé válhat az M4-es teljes hosszúságában.
  • Az állami útfejlesztések:

  • az M1-esnek az M0-s és Bicske közti szakaszának bővítése 2027-ig
  • az M6-os országhatárig való meghosszabbítása 2024-re
  • az M44-en a Szentkirály–Lakitelek (39 kilométer) szakasz 2024 és 2026-ra
  • az M4-en a Törökszentmiklós–Kisújszállás (36 kilométer) szakasz 2026-ra
  • az M49-en a Mátészalka–Csenger (45 kilométer) szakasz 2029-re
  • az M34-en a Vásárosnamény–Záhony közötti 36 kilométeres rész 2027-re várható.
  • Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet