Helyijárattal a Mars-béli tájra – A budapesti Rókahegy

Lehet itt egy 60 perces gyors körsétát tenni, de a hely akár egy egész napra is ad programot.

A koronavírus-járvány negatív hozadékát végtelen listába lehetne szervezni, de kétségkívül vannak pozitív hozadékai is.

Például az, hogy nehezebben lehet távolabbra utazni, főleg, ha valakit rávettek a hülyeségre, és beadatta magának a Szputnyikot. Így aztán ha mehetnéke támad, a saját háza táján teszi azt.

Jelen sorok írója rájött arra, ha turistának képzeli magát a főváros környékén, számtalan érdekes helyet talál magának elfedezésre vagy újrafelfedezésre.

Így jutott el például a Love-szoborhoz Kirándulási tipp: Szerelem-szobor a váli szőlőskertben 2020. February 08. 15:05 , a budafoki pincerendszerbe A legfurcsább magyar borvidék - Budafokon talán több pince van, mint szőlőtőke January 01. 11:58 , Vácra Múmiák és sütemények: Vác, az ismeretlen város a Duna partján 2021. July 31. 19:30 , a Kiscelli Múzeumba Ha kissé letérne a főcsapásról - A budapesti Kiscelli Múzeum felfedezése 2021. November 21. 15:22 , a Gellért-fürdőbe Ilyen a külföldi turisták között megmártózni a Gellért fürdőben 2021. October 31. 12:01 és legutóbb a Gellért-hegyre Megnéztük, hol nem építi meg a gellérthegyi siklót a Vas megyei milliárdos March 05. 07:05 .

Nemrég pedig egy kráterszerű tájat sodort szemem elé az internet; mint kiderült, a fotó a budapesti Rókahegyen készült.

Életemben nem hallottam róla.

Pedig nem a világvégén van.

Olyannyira nem, hogy miután felvesszük a hátizsákot, a BKK utazásszervezője egy helyijáratos buszt (134) javasol az óbudai Szentlélek tértől. Mint kiderül, még ennél is egyszerűbb lenne a közlekedés, ha éppen nem pótlóbuszok közlekednének a szentendrei HÉV ezen szakaszán, merthogy a Csillaghegy megállója kiváló kiindulópont a hegy megmászásához.

No, nem kell nagy és hosszú mászásra gondolni.

Rókahegy, Róka-hegy
Ha ezt látjuk, akkor jó irányban indultunk el a HÉV-megállótól
Józing Antal

A megállótól jó negyedóra alatt fel lehet gyalogolni a hegy alsó széléhez. Ami a legtöbb fotóról nem derül ki: a Rókahegy mellett egy meglehetősen sűrűn beépített családi házas környék van, így ne lepődjünk meg, hogy kertvárosi utcákon kanyargunk, és a „kertek végében” érjük el a hegyen körbefutó turistaút bejárat. (A térképen a Hegymászó utcát keressük!)

Innen néhány perces könnyed és kitáblázott séta után már a sziklafalak alatt találjuk magunkat.

Legfőbb ideje, hogy eláruljuk: a hegy drámaisága onnan fakad, hogy korábban bánya volt itt. Egészen a második világháborút megelőző ideig mészkövet fejtettek, jókora sebet ejtve a tájon. De ezt most – eléggé el nem ítélhető módon - cseppet sem bánjuk, mert éppen ettől különleges a hely.

Rókahegy, Róka-hegy
El lehet itt tölteni egy egész napot
Józing Antal

Már az első sziklaudvarról remek a kilátás a főváros északi részére, miközben mellettünk családok kergetik a labdát a kellemes tél végi napfényben.

Bevallom, először azt hiszem, ennyi az egész, ezt az udvart járjuk majd körbe a turistaúton, de ahogy kaptatunk felfele a lépcsőkön, úgy tárulnak fel előttünk újabb és újabb kilátópontok és egykori bányaudvarok.

Az ösvény mellett elhelyezett táblák tájékoztatnak a hely különleges és sérülékeny élővilágáról, miközben a szilafalak több millió éves földtörténeti titkokat árulnak el. De bevallom, minket jobban leköt az itt-ott meglehetősen meredekké váló gyalogösvény és maga a látvány.

Kilátás az egyik bányaudvarból
Józing Antal

A Rókahegy körbejárása nem túl megerőltető séta, de nem árt, ha nem az utcai cipő van rajtunk, és az sem, ha a lábunk elé nézünk és csak mértékkel engedünk a sziklafalak és a szurdokok csábításának.

A legnagyobb és legérdekesebb a legfelső bányaudvar, ahol már nemcsak egyszerű túrázókba, hanem hegymászókba is ütközünk. Ez utóbbiak a méretes sziklafalakon gyakorolnak, én pedig arra a következtetésre jutok, hogy amennyire szeretek a köveken szökelleni felfelé, olyannyira nem szeretnék csüngeni a köteleken.

Rókahegy, Róka-hegy
Lent piknik, a falakon hegymászók gyakorolnak
Józing Antal

Itt látunk olyan csoportokat is, akik láthatóan hosszabb időre, fél napra vagy egész napra érkeztek ide, és kellemesen elhelyezkedtek a tűzgyújtó helyek közelében.

Mi is arra a következtetésre jutunk, hogy tavasszal vagy nyáron társasággal, pokrócokkal és elemózsiás kiskosárkával érdemes lesz visszatérni ide.

Hogy így lesz vagy sem, az részben rajtunk, részben az utazási korlátozásokon is múlik, mindenesetre a egy kis kerülővel nem a kőbánya, hanem az erdő felé ereszkedünk le csillaghegyi HÉV-állomás felé.

Rókahegy, Róka-hegy
Kattintson a képre a galériához
Józing Antal

Az órám szerint a kis sétánk 4,6 kilométer volt és 1 óra 55 percig tartott.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Kapcsolódó cikkeink

Kirándulási tipp: Szerelem-szobor a váli szőlőskertben

Akár az M1-esen, akár a 8-as úton megyünk a főváros felé, kis kitérővel nagy élményben lehet részünk.

Múmiák és sütemények: Vác, az ismeretlen város a Duna partján

Addig fedezzük fel ezt a hangulatos kisvárost, amíg elkerüli a tömegturizmus.

Ha kissé letérne a főcsapásról - A budapesti Kiscelli Múzeum felfedezése

Mi például egy vécékiállításba cseppentünk bele.

Ilyen a külföldi turisták között megmártózni a Gellért fürdőben

Régóta szemezgettem a világ talán legszebb fürdőjének fotóival.

Megnéztük, hol nem építi meg a gellérthegyi siklót a Vas megyei milliárdos

A főváros valamiért kihátrált a projekt mögül. De legalább sétáltunk egy jót a külföldi turisták között.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!