Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Kína elsőkézből (9): Templomok, hegyek és tengerpart - Hongkongban kellemes turistának lenni

Kicsit odébb van és kicsit drága, de van itt minden, ami miatt elutazunk valahová.

Előzmények:

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

• Kína elsőkézből (1): előkészületek; avagy mi a manóért utazunk Kínába? Kína elsőkézből (1): előkészületek; avagy mi a manóért utazunk Kínába? 2019. August 24. 09:08
  • Kína elsőkézből (2): Az odaút és az első megrökönyödések Kína elsőkézből (2): Az odaút és az első megrökönyödések 2019. August 29. 12:01
  • Kína elsőkézből (3): Az a feledhetetlen első éjszaka Kína elsőkézből (3): Az a feledhetetlen első éjszaka 2019. September 08. 06:03
  • Kína elsőkézből (4): Mindennapi élet, gombócok és plázák, tánc az utcán Kína elsőkézből (4): Mindennapi élet, gombócok és plázák, tánc az utcán 2019. September 24. 19:35
  • Kína elsőkézből (5): Családok egyetlen robogón, vonatok 300 kilométer/óra felett Kína elsőkézből (5): Családok egyetlen robogón, vonatok 300 kilométer/óra felett 2019. October 22. 08:10
  • Kína elsőkézből (6): Templomok, parkok, műemlékek és egyéb klasszikus turistáskodások Kína elsőkézből (6): Templomok, parkok, műemlékek és egyéb klasszikus turistáskodások 2019. November 05. 12:55
  • Kína elsőkézből (7): Sencsen, a kínai szilícium völgy, amelyről az egész világ beszél Kína elsőkézből (7): Sencsen, a kínai szilícium völgy, amelyről az egész világ beszél 2019. December 02. 12:09
  • Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában 2019. December 16. 14:58
  • A múltkor igyekeztem egy gyors összefoglalót adni Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában 2019. December 16. 14:58 a világ egyik legfurcsább városáról. Hongkong olyan – írtam Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában 2019. December 16. 14:58 – mintha összeturmixolnánk Londont, New Yorkot és Kínát.

Nos, ez igaz, de nem ad magyarázatot arra, hogy miért jó turistának lenni itt. Márpedig olyannyira jó, hogy a CNN közelmúltban közzétett toplistája szerint Hongkong a világ leglátogatottabb városa: évente 26 milliónyi turista keresi fel.

Mi gyanítjuk, ebben nagy szerepet játszik, hogy a szomszédos, most már anyaországnak számító Kínából tömegek ruccannak át néhány napra egy kis vásárlásra és levegőváltásra; de abban sem kételkedünk, hogy klasszikus turisták is érkeznek garmadával.

Annál is inkább, mert Hongkong ideális turistacélpont.

Egzotikus, de azért nyugati, rendben van a szállodák és az éttermek higiéniája, körülvesz a spiritualitás, de váratlan helyzetekbe ritkán futunk bele.

Józing Antal

Kis helyre van zsúfolva minden, ami azt jelenti, reggel kitalálhatjuk, hogy történelmi, kulturális, vallási vagy tengerparti napot tartunk, és ennek megfelelően tudunk sétautat vagy helyijáratot választani. Merthogy minden kézközelben van.

Közben pedig nagyokat tudunk enni, inni, vásárolni. És pénzt költeni rogyásig, merthogy Hongkong nem egy olcsó hely.

Az ott töltött 4-5 nap egy része a szabadságba és a városba mártózással telik, míg a maradék időt jól nevelt turistaként töltjük. Még útikönyvünk is van.

Star Ferry

A szállásunktól gyaloglásnyi távolságra, a Viktória-kikötő túlsó végén találjuk a világ egyik leghíresebb kompjáratát. A Star Ferry zöld-fehér retrójáratai 1888 óta jönnek-mennek Hongkong-sziget és Kowloon között.

Átkelés a komppal
    Józing Antal

Egyrészt sokkal romantikusabb közlekedési eszköz, mint a metró, másrészt elsőrangú városnéző eszköz. Mindez két kemény hongkongi dollárért, ami még 80 forint (!) sincs. Így aztán nem meglepő, hogy naponta jó párszor megfordulunk rajta.

A város látképe

Józing Antal

Ahogy a budapesti hidakat kötelező lefotózni a budai dombokról, úgy Hongkong belvárosának a felhőkarcolóit is kötelező megnézni Kowloonból. Egyszer nappal, egyszer éjszaka. Szédületes, már-már giccsbe hajló látványt nyújtanak az üzleti negyed felhőkarcolói, a háttérben a Viktória-csúcs és az előtérben elúszó hajók.

A hírességek sétánya

Az ázsiaiaknak bizonyára alaposan rádobban a szívük erre a kb. fél kilométeres tengerparti promenádra, amely a hongkongi filmipar hírességeinek állít emléket.

Na vajon ez ki?
    Józing Antal

Jelenleg 108-an vannak, és a legtöbbük neve nekünk nem mond semmit, de azért a Bruce Lee szobornál mi is megállunk, és persze beletesszük tenyerünket Jackie Chan tenyerébe.

A Viktória-csúcs

A szigeten emelkedő Viktória-csúcsra feljuthatunk taxival, fogaskerekűvel, mindenféle célbuszokkal; mi mégis a helyijáratot választjuk.

Először – szokásunkhoz híven – töketlenkedünk, amíg megtaláljuk meg a belvárosban megállót, de aztán örülünk a választásnak, sokáig kanyargunk a szigeten, szemünket dörgölve a hegyoldalba zsúfolt város látványán, és még a sziget túlsó oldalra is bekukkantunk.

Felfelé kaptatva a hegyre
    Józing Antal

A statisztikák szerint évi hétmillió (!) látogató jön fel erre az 552 méteres dombra, ami sokkal magasabbnak tűnik, mivel közvetlenül a tengerből emelkedik ki a tengerből.

A busz végállomása a látogatóközpontnál van, ahonnan gyalog kell menni néhány kilométert a csúcsig.

Azt vártunk, hogy majd turisták ezrei között kapaszkodunk fel a híres hegytetőre, amely egyben a világ legdrágább ingatlanjaival is dicsekedhet. (A gazdagok a kilátásért és a belvárosnál sokkal kellemesebb klíma miatt építkeztek itt.)

Fenn a csúcson
    Józing Antal

De legnagyobb meglepetésre néhány hátizsákos turista kivételével szinte senki nem vállalja az utat, a tömegek leragadnak a futurisztikus kilátótoronynál és a hozzá kapcsolódó bevásárlóközpontnál.

Az utolsó néhány száz métert így egy keskeny kis ösvényen tesszük meg, elvadult növényzet és szögesdrót kerítés szomszédságában, felettünk, mellettünk meghitten duruzsol valami katonai vagy isten tudja milyen rádióadó komplexum.

De mi felugrunk az örömtől, amikor a felérünk magára a csúcsra, ami gyakorlatilag egy kis rét néhány négyzetméter lekoptatott fűvel.

Fotózunk és próbáljuk elhinni, hogy tényleg itt vagyunk.

Aztán próbálunk rácsatlakozni a csúcs alatt húzódó panoráma útra, ami végül sikerül, de előtte még jó darabig csetlünk-botlunk egy „Kormányzó ösvényé”-nek nevezett, kihalt és a szubtrópusi növények által alaposan benőtt gyalogúton. Legalább kipipáljuk a természetjárást is.

A panoráma útnak a város feletti szakaszán már szép számmal vannak turisták, akik bőszen fényképezik az egyedülálló látványt, vagy egyszerűen csak állnak megbűvölten.

Hongkong
    A panoráma útról elég könnyű jó fotókat készíteni
    Józing Antal

A látogatóközpontot hanyagoljuk, a több órás túrát viszont még megfejeljük a városba való legyaloglással. Habár a falhőkarcolók közelinek tűnnek a hegyről, jó darabig gyalogolunk a meredek utakon, amíg elérjük őket. A hipszternegyed szélén érkezünk vissza a civilizációba, ahol méregdrága fodrászok reklámozzák magukat még drágább étel- és borbárok társaságában.

A kormányzó ösvénye
    Józing Antal

Aztán mégis találunk egy helyet, ahol fáradt lábunkat megpihentetjük, miközben valami kínai kaját lapátolunk magunkba egyszerű emberek társaságában, akik az esti híradóra tapadva nézik, a lázadók miket is ügyködtek aznap, miközben mi a hegyet jártuk.

Mozgó járda

Valamiért úgy képzeltem, hogy a város ezen híres, közel egy kilométeres szerkezete a bevásárlóutcában szállítja a lusta embereket egyik bevásárlóközponttól a másikig.
    A mozgó járda
    Józing Antal

Valójában fedett mozgólépcsők sorozata, amely beköti a meredek domboldalon levő környéket a belváros vérkeringésébe.

Reggel lefelé lehet jönni vele, aztán délelőttől megfordul és egészen éjjelig a dombra jutást segíti, nagy hatásfokkal.

Amellett, hogy a kényelmet szolgálja, alaposan felvirágoztatta a környezetet is: a mozgójárda mellett számos üzlet, menő étterem és kávézó nyílt.

A Man Mo temlom a hegyoldalban

Nem messze a szállodánktól, a hegyoldalban bújik meg ez a kedves, a 19 század közepén épült templom.

Józing Antal

Sok templomot látogattunk meg a kínai tartózkodásunk alatt, de talán ennek van a legjobb hangulata. Talán azért is, mert az irodalom és a harc isteneinek tiszteletére épült, és különösen népszerű volt a helyi diákság körében, akik idejártak, hogy némi isteni segítséget kérjenek vizsgáikhoz.

Mindannyian tudjuk, hogy erre néha komoly szükség van.

Az óriás Buddha-szobor

„Mennyi idő, amíg odaérünk a szoborhoz?” – kérdezi a kompon riadt szemekkel egy amerikai turista, aki a repülőgép indulása előtt akarta gyorsan abszolválni Buddhát , és hozzászokott ahhoz, hogy minden gyorsan megkap.

Józing Antal

A Lantau-szigeten található Tien Tan Buddha-szobor azonban nem a kapkodásról szól. A komp vagy egy órán keresztül pöfög velünk odafelé tengeren, aztán egy helyijárattal még 40 percet kanyargunk a hegyek között. (Az amerikai ez utóbbit már nem vállalja be, a kikötőből azon melegében visszamegy a komppal.)

A gigantikus, 34 méter magas, a maga műfajában a világ legnagyobb Buddha-szobra egy hegytetőn áll, vagy inkább ül, onnan vigyáz Hongkongra, a kínai népekre és békére.

Az alkotás egy kolostoregyüttes része, amelyet egyéb szobrok, kapuk, sétautak és szabadon kóborló tehenek tesznek még hangulatosabbá.

Hongkong, Buddha-szobor
    Józing Antal
    A szoborhoz felvezető meredek lépcső alján jegypénztár van, aminek a feliratait nem értjük rendesen persze, így teljesen szükségtelenül jegyet veszünk 45 dollárért (kb. 1700 forint). Ezért a pénzért szobor belsejében bemehetünk egy extra helyiségbe, aminek nem igazán értjük a funkcióját, az viszont jól jön a nagy melegben, hogy jegyünkért jutalomjégkrémet is kapunk.

Visszafelé egy másik buszra szállunk, ami nem a kikötőbe, hanem egy metróvégállomásra visz el minket, de a hazafelé vezető út így is szép hosszúra sikerül.

Tengerpart

Mit ér a nyaralás tengerpart nélkül? Már közel két hete a bőröndünkben lapul a fürdőruhánk, alkalomra várva, amikor is Honkongban erre is sor kerül.

Egy aranyos kis helyijárattal átbuszozunk a sziget túlsó oldalára, ahol először rossz helyen szállunk le, de gyorsan javítunk.

Józing Antal

A homokos strand ingyenes, az infrastruktúra teljesen rendben van. Szerencsére tömeg sincs igazán, hely bőven van, igaz, a homok néhány óra alatt annyira átforrósodik, hogy mezítláb lehetetlen közlekedni, verébként ugrálunk a víz és a fa alán terített törölközőnk között.

A víz elég gyorsan mélyül, de a part mentén körülbelül 30 fokos lehet. Ülünk benne, mint a bivalyok, azt találhatjuk, mi lehet a messze távolban, túl a nagy vízen (Borneó, Indonézia, ilyesmi), közben annak a rendje és módja szerint leégünk.

Józing Antal

Hiába, nem igazán vagyunk hozzászokva a trópusi naphoz. Hazafelé a leszállásnál mindketten beverjük a fejünket a buszlépcsőnél. A produkciónk őszinte örömet vált ki az alacsony termetű helyi utasok körében.

Kowloon és az éjszakai piac

Az útikönyv több piacot is ajánl, mi egyikbe, a kowlooni éjszakai piacba kukkantunk bele, de annyira nem ájulunk el sem a hangulattól, sem a felhozataltól.

Nagyjából az van, amire az ember számít egy kínai út előtt, kacat kacat hátán, de amelyből mi mégis oly keveset láttunk eddig.

Józing Antal

Kihasználva az alkalmat gyorsan veszünk illegálisan másolt Pickathut, hamis jade karkötőt és hasonló vásárfiákat. Valljuk be, ezekre olyan nagy szüksége nincs egy átlagos kínai háztartásnak. Sikerül alkudnunk valamennyit a sátrak között, de itt az eladók már jóval rámenősebbek, mint az „igazi” Kínában.

Ha már ott járunk, csatangolunk egy nagyot Kowloon utcáin, de mivel aranyat, drágakövet és Rolexet éppen nem tervezünk venni, így elég hamar megunjuk az esti városnézést.

North Pointból emeletes villamossal

A North Point nevű városrész általában nincs bent az útikönyvekben, és olyan nagyon nem is lehet dicsekedni vele. Hacsak azzal nem, hogy bekerült a Guinness-be mint a világ legsűbben lakott területe.

És – mondani is felesleges – az egymás hegyére hátára épített, közel sem elegáns felkőkarcolókban nem a felső tízezer lakik.

Így aztán a szokásosnál talán kissé óvatosabban bukkantunk fel a metróból, hogy lássuk a város ezen arcát is. Aminek nyüzsgése, lüktetése, élettel teli multilkulturalizmusa legalább annyira vonzó, mint központ ázsiai eleganciája vagy hipszter környék cuki sznobizmusa.

North Point
    Józing Antal

Egy itteni étteremben látunk ügyes megoldást az evőeszközök kérdésére is. A pincér semmit nem hoz ki, ellenben minden asztalnak van egy jókora fiókja, abból mindenki azt a kanalat, villát, pálcikát stb. húzza ki, ami neki tetszik.

Még bekukkantunk az esti Viktória parkba, ahol a kivilágított pályákon fiatalok sportolnak a felhőkarcolók között.

Józing Antal

Hazafelé fogunk egy emeletes villamost, hogy jelképes összegért hosszában végigzötyköljük az emeletéről belvárost, miközben a nyitott ablakon át végetnemérően bámuljuk ezt a furcsa várost, és teljesen megértjük azt a bizonyos a 26 milliónyi turistát. Amibe most más mi is beletartozunk.

Előzmények:

• Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
    Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!