Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Németh Ákos: Azt szeretném elérni, hogy ne kelljen autóba ülni Szombathelyen

A környezetvédelmi tanácsnok szerint 20-30 éves időszakra kell tervezni, és fontos a lakosság szemléletformálása is.

Tavaly decemberben készítettünk egy interjút Nagyon trendi, hogy Szombathelynek már klímapolitikai tanácsnoka is van – de mi a feladata? 2019. December 10. 18:46 , amiben többek között azt mondtad, az a cél, hogy zöldebb, fenntarthatóbb város legyen Szombathely. Azt is, hogy ki kell alakítani az ehhez vezető struktúrát, és fel kell mérni, hol tart most a város. Hol tart ez a munka most?

Az látszik, hogy elkezdődött a munka. Kezd letisztulni, hogy melyik terület kihez tartozik, ez fontos, hogy ne legyenek párhuzamosságok és ne legyenek gazdátlan területek. Én jelen pillanatban leginkább a környezetvédelmi kérdésekkel, az Ezer fa projekttel 15 elültetendő fát vitt a Berzsenyi térre az Éljen Szombathely 2019. October 09. 12:31 foglalkozom, és a közlekedési koncepció kialakításával Horváth Attila alpolgármesterrel együtt. Ezért is van kint itt a falon Szombathely közúthálózatának térképe.

Németh Ákos
Szilágyi József (telefonos fotó)

Hogyan telik egy munkanapod?

Reggel nyolc körül kezdünk: olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy van egy asszisztensem, vele mindig átnézzük az emaileket. Minden nap van három-négy megbeszélés, ezek szüneteiben szedjük össze az anyagokat az emailekre adott válaszokhoz, illetve a döntések előkészítéséhez mindenféle anyagot fel kell kutatni. És új projekteket elindítani, amennyiben erre van igény és van még kapacitásunk.

A tanácsnoki munka nem arról szól, hogy környezetvédelmi projekteket, stratégiákat, hanem a már futó ügyekkel is foglalkozni kell?

A tanácsnok egy politikai pozíció. A közgyűlés tagjai közül lehet tanácsnokot választani. Alpolgármester például lehet külsős, de tanácsnok nem. Ha a polgármester vagy a közgyűlés fontosnak tart egy területet, akkor annak az élére kinevez egy tanácsnokot, aki összefogja azt a területet. Ez a napi feladat. Megnézni, hol tartanak a folyó ügyek, elakadt-e a munka, ha igen, mire van szükség a folytatáshoz. A hivatallal is szorosan együtt kell működni.

Végeztetek már Szombathely állapotának felmérésével?

Több területről beszélünk. A közlekedési koncepció olyan helyzetben van, hogy most írjuk majd ki a közbeszerzési pályázatot az elkészítésére. Eddig nem volt átfogó, hosszú távú közlekedési stratégia. Ha minden jól megy, a hónap közepén ki tudjuk írni a közbeszerzési pályázatot. Aztán van a zöldstratégia, most ezen a területen az Ezer fa projekt viszi el az energiákat, de itt is próbálunk hosszú távú tervekben gondolkodni.

Ez a projekt is gyorsabban menne, ha már lett volna korábban is olyan cél, ahová el szeretne jutni a város. Aztán itt van még a hulladékkezelés, ami az egyik legnagyobb probléma.

Ezekre külön kitérhetünk, de kezdjük a közlekedéssel. Szombathely nagy gondja a légszennyezettség, aminek egy részét az ipar okozza, a másikat a közlekedés. Az Éljen Szombathely! már tavaly is sok parkolót alakíttatott ki a városrészeken, de nem lehetne ennél tovább menni? Minél többet kedvezünk az autósoknak, annál több autó lesz, és annál szennyezettebb lesz a levegő.

Pontosan ezt gondolom én is. Annak ellenére, hogy én is járok autóval, az az álláspontom, ne az legyen a cél, hogy az autósok minden igényét kielégítsük azért, hogy minél több ember tudjon autóval közlekedni a városban. Szombathely lakosságát át kell terelni az alternatív közlekedési eszközökre. Gondolok a tömegközlekedésre, a bicikliutakra, egyéb megoldásokra, akár az elektromos rollerre. Ez utóbbi, mondjuk, még a jövő, de azt gondolom, a tömegközlekedést mindenképpen erősíteni kell.

Régebbi kép egy szombathelyi buszról
Mészáros Zsolt

De a tömegközlekedés sincs jó állapotban. Öreg, szennyező buszok járnak, sokszor késnek. Nem vonzó a városi tömegközlekedés. Ezen szeretnénk változtatni, szerintem három, négy pillére van annak, hogy vonzóvá tegyük.

A legutóbbi közgyűlésen szó volt róla, hogy a Gothard-kastély felújítására eredetileg szánt 1,5 milliárd forintot a tömegközlekedésre fordítaná Kastélyfelújítás helyett modern buszokat szeretne a szombathelyi városvezetés - az egyeztetésen megjelent Hende Csaba is 2020. February 03. 17:48 az önkormányzat. Ez is része a közlekedési koncepciónak?

Pont azért fontos egy átfogó koncepció kidolgozása, hogy ne csak arról szóljon a közlekedés fejlesztése, hogy itt egyirányúsítunk egy utcát, ott meg építünk egy parkolót. Legyen elképzelésünk arról, hova szeretnénk eljuttatni a várost ezen a téren. Jelen pillanatban a legtöbb ember nem érzi, hogy valós alternatíva lenne a tömegközlekedés. Azt szeretném elérni, hogy ne kelljen autóba ülni Szombathelyen.

Sok helyen, főleg nyugati városokban már működnek a P+R parkolók. Amikor a városba látogatók a város szélén kialakított nagy parkolókban hagyják az autót, és tömegközlekedéssel utaznak tovább. Ez benne van a tervekben?

A koncepciók nem egy ciklusra készülnek, a szombathelyi elkerülőt például mintegy hatvan évvel ezelőtt említették először.

De talán nem kell a szombathelyi tömegközlekedés fejlesztésére hatvan évet várni.

Biztosan nem. Azt kell pontosan látni, és előre végig gondolni, hogy milyen irányba szeretnénk elindulni. Mert például az egy fontos döntés, hogy ki akarjuk-e szolgálni Szombathely lakosságának azt az igényét, hogy mindenhol tudjanak parkolni. Ezzel az a probléma, hogy ha mindenhová parkolókat építünk, akkor azzal generáljuk az autóhasználatot.

És akkor hirtelen eszembe jutott az Éljen Szombathely! egyik választási ígérete, miszerint a szombathelyieknek a sárga és a zöld parkolási zónában az első két óra parkolás ingyenes lesz Dolgoznak a szombathelyi két órányi ingyenes parkolás bevezetésén 2020. January 09. 07:43 . Már előkészítés alatt van, a SZOVÁ-tól várják a hatásvizsgálat eredményét. De ez is az autóhasználatra ösztönöz.

Az ilyen terveket kell összefésülni. Ha az autósok egy részét sikerül átterelni a tömegközlekedésre, akkor a belvárosban kevesebben lesznek.

De a fizetőparkoló-rendszer alapjában véve a belvárosban működik, a sárga zóna gyalog pár percre van a városközponttól.

De ha sokan a piros zóna helyett a kijjebb lévő sárga és zöld zónát választják, akkor még kevesebb autó lesz a belvárosban. De nyilván egy hosszabb távú koncepció ennél sokkal átfogóbb. Ez egy rövid távú intézkedés, de hogy egy húsz éves távlatban hogyan alakul, az egy másik kérdés. A hosszú távú tervek azért nem népszerűek a politikában, mert csak az elkészítésük egy-másfél éves munka.

Gyors sikert nem hoz egy ilyen koncepció, ráadásul a vége az, hogy van egy 150 oldalas dokumentum, ami hat szakemberen és három közgyűlési tagon kívül senki nem fog elolvasni. De 15 év múlva azt veszik észre az emberek, hogy élhetőbb lett Szombathely. Ez nem politikailag megtérülő munka. Valószínűleg ezért is volt elhanyagolva eddig, ezen szeretnék én változtatni.

De az önkormányzat csinálhat P+R parkolókat a külvárosban, akár hatóságilag ki is tilthatja az autókat a város egyes utcáiból, viszont amíg az emberek szemléletét nem sikerül átalakítani, ez viszont komoly munka.

Ez nagyon komoly munka. De valamikor ezt a munkát el kell kezdeni. Tőlünk nyugatabbra már elkezdődött, van, ahol már túl is vannak rajta, van, ahol trendi tömegközlekedést használni, kímélni a környezetet. Azt látom, hogy ma Magyarországon nem az elsődleges szempont, hogy az ember kímélje a környezetet. A közlekedési stratégiába bele kell venni a szemléletformálást is.

Parkolóépítés tavaly a Szent Flórián körút mellett
Nagy Jácint

Nekem régi vágyam, hogy a tömegközlekedési rendszer mögé oda rakjunk egy motivációs rendszert. Ennek az lenne a lényege, hogy telefonos appon keresztül látnánk, hogy ha tömegközlekedést használunk, azzal mennyi üvegházhatású gázt spóroltunk meg. Rakhatunk mellé zöld krediteket, amiket aztán kedvezményesen vásárolhatunk, mondjuk, színház vagy hangversenyjegyet.

Egyébként legnagyobb meglepetésemre ezt Bécsben már megcsinálták. Fel is vettem a kapcsolatot a bécsiekkel, augusztusig tart a tesztidőszak náluk, utána át fogják adni a tapasztalataikat. Ki is megyünk, megnézzük, hogyan működik náluk.

Semmi sem lehet erősebb motiváció, mint amit Luxemburgban csinálnak most, ahol ingyenessé tették a tömegközlekedést.

Luxemburg anyagi lehetőségei azért mások, mint Szombathelyé. De ha nem is tudjuk ingyenessé tenni a tömegközlekedést, árban, minőségben és gyorsaságban versenyképessé tehetjük az autóval szemben.

Ez sem egyszerű azért.

Többféle szálon vizsgáljuk az új buszok beszerzési lehetőségét. Ha lecseréljünk, mondjuk, tíz buszt elektromosra Akkor ez eldőlt? - Itt tart most a szombathelyi elektromos buszok ügye 2020. February 07. 16:41 vagy újabb, korszerűbb modellekre, még nem hiszem, hogy többen ülnek majd fel rájuk.

Viszont, ha azt mondjuk, hogy a Vörösmarty utca egyik felén megszüntetjük a parkolást, és kialakítunk egy buszsávot, akkor lehet, hogy az utas reggel gyorsabban beér busszal, mintha végigállja autóval a dugót. Lehet, hogy ez már egy olyan szempont, ami miatt elgondolkodik rajta az ember.

A közlekedési koncepció kialakítása eltarthat egy-másfél évig. Ki szólhat bele ebbe, ki tehet javaslatokat?

Széles rétegeket akarunk bevonni a készítésébe. A szakemberektől kezdve a lakosságon, rendőrségen, vállalkozásokon át sok mindenkit. Nem gondoljuk, hogy mi őrizzük a bölcsek kövét, és azt sem, hogy ha idejön egy budapesti cég, akkor ő egyedül meg tudja mondani, mi a jó a szombathelyieknek. Mindig bejöhetnek új, megfontolásra érdemes szempontok.

Tudjuk, hogy komoly gondok vannak a hulladékkezeléssel, említhetem akár az állami NHKV Zrt-t Mintegy féléves csúszással kapja meg a Szomhull a hulladékszállításért járó pénzt, és akkor sem az egészet 2020. January 28. 07:42 vagy azt, hogy soproni közszolgáltató látja el A SZOVA három éve veszítette el fél Vas megye hulladékszállítását, megpróbálják visszaszerezni 2020. January 16. 11:30 a megye nagy részét. Ezek alapvetően politikai kérdések. De sok a gond a szemeteléssel, illegális hulladéklerakókkal Állami hatósággal szüntetné meg a kormány az illegális hulladéklerakókat, de az önkormányzatnak kellene ezt kifizetni 2020. March 05. 17:01 is.

Itt szeretném megjegyezni, hogy nemrég voltunk szemetet szedni egy kis csapattal. Elképesztő dolgokat találtunk. Itt is szemléletformálás kellene, ez is hosszabb távú dolog. Látjuk, hogy tőlünk 30 kilométerre, Ausztriában a háztartási szemetet is szelektíven gyűjtik otthon. Ott működik, mi még messze vagyunk ettől.

Szelektív hulladéksziget Herényben
Olvasó

Aki otthon akkumulátort, elemeket beleszór a kukájába, nem biztos, hogy tisztában van azzal, hogy mi történik a szeméttelepen. Ezzel a szeméttel azt tudjuk csinálni, hogy elássuk. Amikor ezt az ember saját szemével látja, az azért más, mint amikor egy prospektusban elolvassa, hogy az elemeket nem szabad a háztartási hulladékba dobni.

Nem csak szemléletformálás kell, én büntetnék is. Aki elszórja az utcán a szemetét, vagy a szelektív hulladékgyűjtőkbe teszi a nem odavaló szemetet Februárban döntenek, hogy mi legyen a sokszor teleszemetelt szelektív hulladékszigetekkel Szombathelyen 2020. January 21. 07:53 , azt a közterület-felügyelet segítségével szankcionálnám. De itt is kellene valami motivációs rendszer.

Amikor a szemetelés miatt elkezdték megszüntetni Újabb szelektív hulladékszigetet tüntettek el Szombathelyen 2019. November 04. 11:58 a szelektív szigeteket, mi megszavaztattuk a Nyugat olvasóit Olvasóink többsége azt akarja, hogy megmaradjanak a szelektív hulladékgyűjtők 2017. April 29. 16:25 hogyan kellene megoldani ezt a problémát. A legtöbben a gyakoribb és alaposabb ellenőrzésre és a kemény bírságolásra szavaztak. Tudjuk, hogy a jelenleg rendszer sem működik jól, de ezt is tovább kellene fejleszteni.

Ez a szombathelyi önkormányzatnál nagyobb léptékű ügy. Benne van egy önkormányzati társulás, a soproni STKH közszolgáltató, a Szomhull Kft., a SZOVA, illetve az állami kukaholding, az NHKV Zrt., jogszabályok, törvények vannak. De az látszik, hogy az egész rendszer ezer sebből vérzik. Azt látom, jelen pillanatban nem feltétlenül érdekeltek abban a közszolgáltatók, hogy a lehető leghatékonyabban működtessék a szelektív rendszert. Érdekeltté kellene tenni őket ebben is.

Ha őket nem is biztos, de a lakosságot érdekeltté lehetne tenni, hiszen a szelektív hulladék elszállításáért nem kell fizetni, és ha szelektíven gyűjti valaki a szemetet, kevesebb háztartási hulladéka lesz, aminek elszállításáért viszont mennyiségre kell fizetni. De ezt sem tudják sokan, kommunikálni kellene feléjük.

Igen, és mellé kellene tenni egy motivációs rendszert. Szombathelyen egyébként úgy van, hogy minden háztartásnak kötelező szerződnie a Szomhullal. Elvileg ma Szombathelyen nem létezhet olyan háztartás, aminek legalább egyszer egy héten nem viszik el a szemetét. De akkor honnan kerül a szelektív hulladékgyűjtő kukák mellé a zsákos kommunális hulladék?

Azt gondolom, meg kell vizsgálnunk, hogy megfelelően működik-e a rendszer. Sok összetevős, bonyolult feladat. Több megyei jogú várostól bekértük, hogy ők hogyan tudták megoldani a szelektív szigetek körül megjelenő problémákat, kiderült, nem nagyon sikeresebbek nálunk. Nem csak mi küszködünk ezzel a problémával, gyors, egyszerű megoldást jelen pillanatban nem nagyon tud senki.

Említetted az elején az ezer fa programot. De sokan úgy gondolják, ezer fa semmi, kevés ahhoz, hogy változást hozzon. Hány fa van összesen Szombathelyen?

21 ezer fa van Szombathely területén. Azt gondolom, nem lehet egy nap alatt megváltani a világot, el kell indulni, hogy meg tudjuk mutatni, merre szeretnénk vinni a várost. Lehet, hogy valaki úgy érzi, nagyon kevés az ezer fa, de a költségvetésben komoly tétel, közel 90 millió forint van erre, és a költségvetésünk is véges. De nem csak arról van szó, hogy veszünk ezer fát egy faiskolában.

Meg kell terveztetni, egyesével meg kell vizsgálni a helyszíneket, közbeszereztetni kell, az utóbbi maga fél éves procedúra. És fenn is kell tartani ezeket a fákat, két éves gondozás van ebben az összegben. Tegyük hozzá, ez az ezer fa pluszt jelent, a Szomparknak folyamatosan vannak fapótlási, fatelepítési feladatai.

Lesz folytatása ennek a programnak?

Hogyne. Civilek is jelentkeztek, van olyan szervezet, amely kétszáz fát akar ültetni a városban közterületre. De cégek is kerestek meg minket ilyen céllal.

A szombathelyi Falco-gyár

Említsük meg a Falco-gyárat is. Úgy tűnik, a légterhelésük a szűrők felszerelése óta csökkent, de a lakosságnak vannak más panaszai is.

Úgy látom, az új városvezetésnek sikerült kicsit normalizálnia Tárgyalás a Falco-gyár és a szombathelyi városvezetés között 2020. February 07. 14:47 a kommunikációt mind a céggel, mind a lakossággal. Azt az ígéretet kaptuk, hogy az egyik legnagyobb problémát, a kiporzást megszüntetik a nyár elejére. Ez a további tárgyalások alapfeltétele. De van még a folyamatos zaj, is, de én azt gondolom, hogy itt is kis lépésekkel kell előrehaladni, sorban megoldani a problémákat, és akkor előbb-utóbb elfogynak a problémák.

Generálódnak majd más gondok.

Igen, de arra kell törekedni, hogy mindig megoldjunk egyet-egyet, és legyen elképzelések a megoldásukra. Nagyon fontosak a kisebb szemléletformáló események is, a víz világnapja, a Föld napja, az autómentes nap, ezeket szeretnénk erősíteni. Egyébként azt látom, hogy ezek a rendezvények arrafelé mozdulnak el, hogy minél szélesebb rétegeket érjenek el.

A költségvetésben egyébként elv van különítve forrás az úgynevezett SECAP-dokumentum elkészítésére. Ez a fenntartható klíma akcióterv, nagyon fontos. Az a lényege, hogy a bázisévhez képest 2030-ig 40 százalékkal kell csökkenteni a széndioxid-kibocsátást, és erre lesz egy konkrét akcióterv. Amennyiben ez megvan, akkor több lehetőség közvetlenül brüsszeli forrásokra pályázni, illetve uniós pályázatoknál előnyt jelent.

Környezetvédelmi tanácsnoknak a közgyűlés választott meg. Ki a főnököd?

A polgármester úrnak, illetve alpolgármester uraknak szoktam beszámolni, amennyiben olyan kérdés merül fel, nyilvánvalóan a közgyűlésnek is be kell számolnom.

Van valamilyen teljesítményi kötelezettséged? Úgy, mint a munkahelyek többségében.

Ez olyan, mint amikor képviselőnek választják meg az embert. A képviselőnek nincs konkrét teljesítménykényszere, ha nem teljesít, nem választják újra, illetve a tanácsnokot is visszahívhatja a közgyűlés, ha nem elégedett a munkájával.

Nekem nincs munkaszerződésem, nem is munkabért, hanem tiszteletdíjat kapok. De úgy gondoltam, ahhoz, hogy ezt a feladatot olyan színvonalon el tudjam látni, ahogyan azt szeretném, akkor teljes embert kíván.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra