Savaria szakközepesek egy csoportja transzparensekkel felszerelkezve már fél órával a kezdés előtt a szombathelyi Városháza előtt ácsorgott. Fogadta volna a városatyákat, akik iskolájuk sorsáról döntenek, ám a képviselők más utat választottak a bejutásra. Tízen–húszan nem adták fel, az épületbe is elkísérték tanáraikat, hogy ott demonstráljanak tovább önállóságuk megtartásáért. Az érintettek nem szólalhattak fel, de nemegyszer bekiabálással jelezték: másként gondolkoznak, mint a város vezetői.
Az oktatási bizottság kettő óra táján megkezdte soros ülését, negyedik napirendi pontként, közel egy órán át tárgyalta a sokat vitatott, iskolabezárással és összevonásokkal tarkított szombathelyi oktatás-átszervezést. Összességében elmondható, a szakmai diskurzus kevés új elemet tartalmazott, a bizottság gyakorlatilag a Marton Zsolt múlt heti nyílt levelében megjelentetett módosításokat támogatva elfogadta a szombathelyi közgyűlési előterjesztést.
Tehát nem lesz Puskás Tivadarról elnevezett szakközépiskola Szombathelyen, és a három műszaki (Gépipari, Puskás Tivadar, Savaria) összevonása után az új intézmény neve Szombathelyi Műszaki Szakképző Iskola lesz. Kihangsúlyozta Rettegi Attila bizottsági elnök is, hogy az összevonások után a tagintézmények szakmailag továbbra is önállóan működnek, nevüket és egyéni arculatukat is megtarthatják, hagyományaikat ápolva dolgozhatnak tovább. A szakmai jelentést is figyelembe véve a bizottság sem tartotta megalapozottnak a Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola és a Kereskedelmi és Vendéglátói Szakképző Iskola összevonását, ennek megfelelően ezt a javaslatot nem fogják a Közgyűlés elé terjeszteni.
Az elmúlt hónapokban számos fórumon hallhattunk és olvashattunk érveket a Szent-Györgyi Albert Középiskola megszüntetése és megtartása mellett, a bizottság tagjai azonban (7-2 arányban) a megszüntetés mellett foglaltak állást. Azzal a kitétellel, hogy a Kanizsai Dorottya Gimnáziumba kerülnek a videó-dráma fakultációs osztályok; a Nagy Lajos Gimnáziumba a közoktatási típusú sportiskolai osztályok, az Oladi ÁMK Teleki Blanka Szakképző Iskolája veszi majd át az egészségügyi fakultációs gimnáziumi osztályokat, a Pécsi Tudományegyetem Szociális és Egészségügyi Szakképző Iskola Szombathelyi Telephelyére kerülnek az érettségi utáni egészségügyi szakképző osztályok.
Az ellenzéki képviselők felsorakoztatták a bezárás és átszervezések ellen felhozható érveket. Sárközi Csaba (Jobbik) hozzászólásban az oktatásügyet egy anorexiás beteghez hasonlította, akitől most készülnek az utolsó fontos tápanyagforrást is megvonni. Feltette ő is a kérdést, érdemes-e ilyen szakmailag megkérdőjelezhető, népszerűtlen intézkedéseket meghozni, amikor várhatóan egy éven belül gyökeresen megváltozik Magyarországon a szakképzés rendszere. És várhatóan egy év múlva újra kénytelenek lesznek az egész struktúrát újragondolni.
A felszólaló ellenzők mindannyian a megalapozott szakmai érveket hiányolták, és az új Közoktatási Törvény meghozataláig halasztanák a döntést. Kérdésként felvetődött, miért nem a párhuzamos képzéseket szüntetik meg, és miért nem a leggazdaságtalanabb iskolákat vették elő?! Gyakorlati problémaként felmerült, miként fogják például az összevonás után a 150 fős tantestületet egységként kezelni, miként őrizhetik meg az iskolák identitásukat?
Czeglédy Csaba (MSZP-SZTKE) itt is bejelentette, az MSZP-SZTKE frakció és az LMP sürgősségi indítványban kezdeményezte a polgármesternél: tartsanak népszavazást arról, egyetértenek- e a szombathelyiek az iskolák összevonásával és megszüntetésével. Ha a közgyűlés nemet mond, tízezer aláírás kell a szavazás kiírásához. A képviselő eztán azt is hangsúlyozta, míg Szombathelyen az összevonás előtt álló műszaki iskolákban a tanulói létszám nem csökkent, addig a megye más szakképző helyein folyamatosan apad a létszám. Ezek az iskolák már most az életképesség határán táncolnak, és mi lesz velük, ha három évre csökken a tanulóidő? Nyilvánvalóan még kevesebb lesz a diák, és bezárnak ezek az intézmények. A szakmát tanulni akarók pedig bejönnek Szombathelyre.
Rövidesen tehát, figyelmeztetett Czeglédy, a megye szakképző helyei és Szombathely szakiskolái között is versenyhelyzet alakul ki. A város érdeke az lenne, hogy felszívja ezeket a fiatalokat, vele erősítse oktatási rendszerét. Ha most elébe megyünk a változásoknak, és szűkítjük a palettánkat, azt érhetjük el, hogy ezek a megyei kicsi szakképző helyek fennmaradnak, és a megyeszékhelyen szűnhetnek meg további iskolák. Miért kell saját mozgásrendszerünk leszűkíteni? – kérdezte.
„Én is féltem a Szent-Györgyis tanárokat”
Horváth Zoltán (LMP) sok más mellett jogos kérdésként vetette fel, mi lesz a szent-györgyis tanárokkal, ha kimenő rendszerben megszüntetik az osztályokat? Hiába kerülnek be a gimnáziumokba, kimenő rendszerben leépítik őket. Rettegi erre azt felelte, „én is féltem a Szent-Györgyis tanárokat”, de bízik abban, hogy ha jó munkaerők, első körben nem őket fogják elbocsátani. Másrészt hol férnek el a Szent-Györgyis diákok? A tervezet szerint a Kanizsaiba helyet kapó osztálynak a fitnesstermet és orvosi szobát jelölték ki, a Nagy Lajosba pedig a diákok a pincébe és a padlásra kényszerülnek? Rettegi szerint nem így lesz.
A kamara bevonásával kisebb szakmai vita kerekedett abból is, hogy miért kell gimnáziumi osztályokat megszüntetni azért, hogy a hiányszakmákban több diák legyen. Mert az ellenzéki képviselők szerint nem lehet azt várni, hogy ha a gimnáziumi osztálylétszámokat csökkentjük, automatikuson a hiányszakmák felé terelődnek a gyerekek, sőt. A Szent-Györgyis diákok már most tömegesen jelentkeznek át a Premontreibe, vagy mennek el a megyébe más város gimnáziumába. Kérdésként felvetődött, valóban átvenné-e a Szent-Györgyit a református egyház, és ha átvenné, vajon nem érdeme-e már megtartani városi tulajdonban?
Újabb javaslat is érkezett. jövőre várhatóan minden nyolcadikosnak, aki Szombathelyen középiskolás szeretne lenni, közös írásbeli vizsgát kell tennie. – Ennek részleteit az elkövetkezendő időben az oktatási osztály fogja kidolgozni.