Két hete
írtunk
Kiterjedt gyalogosövezetek, csillapított forgalmú utcák, tömegközlekedés – Elkészült Szombathely közlekedési koncepciója
2022.
April
21.
06:58
Szombathely új közlekedési koncepciójáról, és azóta folyamatosan érkeznek olvasóink észrevételei, javaslatai. Volt, aki gyalogátkelőket
szüntetne meg
Két zebrát is meg kellene szünteti Szombathely belvárosában?
2022.
April
22.
15:41
, volt, aki a zebrákat
távolabbra vinné
A Savaria Plázánál távolabbra kellene vinni a gyalogátkelőket?
2022.
April
25.
11:31
a körforgalmaktól.
Olyan is, aki
új zebrát akar
Miért nincs még zebra a Markusovszky kórház főbejáratánál?
2022.
May
03.
19:25
a kórház főbejárata elő, és volt, aki
a pláza mellé tenne
„Naponta többen futkosnak itt át, többek között én is”
2022.
April
27.
15:10
új gyalogátkelőt.
A hétvégén hosszú levelet kaptunk olvasónktól, aki arról ír, hogy miért nem teszik le az emberek az autót és miért nem használják inkább a tömegközlekedést. És több javaslatot is megfogalmazott abból a célból, hogy csökkenteni lehessen a belvárosi dugókat.
Olvasónk levele
Szóval értem én, hogy autó, és mér nem busz. Meg ha lehetővé tesszük a ritmusosabb közlekedést, akkor sose lesz busz. Most mondom, sose lesz ebből busz. Miért?
Mert lehetetlen olyan buszközlekedést kialakítani, ami akár a mostani autóssal is kicsit is versenyképes. Miért? Mert nincs az az ember, aki 2022-ben fél hétkor esőbe, hóba, szélbe, kutyaszarba sétál 15 percet egy buszmegállóba, ott vár további nyolcat, hogy idejében érkezzen, aztán felszáll, zötykölődik 25 percet, ott sétál 15-öt, leteszi a gyereket, és ugyan ezt eljátssza innen a munkahelyére további egy órába, délután pedig ugyan ezt fordítva. Ilyen nincs.
Aki ezt kívánja elérni, és azt mondja, hogy ez a jövő, annak fogalma nincs, hogy ki milyen életet szeretne magának. Nem így kell/lehet a káros anyag kibocsátást csökkenteni, hanem úgy, hogy a rohadt autó ne zakatoljon fél órát a dugóba, hanem menjen, érjen át öt perc alatt, az éppen 84 százalékkal kevesebb füst. Gyorsítani kell a forgalmat, nem lassítani, megállítani, újraindítani, és mindezt 300 méterenként.
Persze, szép, jó, autómentes belváros. Sok ilyen van, magam is voltam egypárban. De ne felejtsük el, hogy ott van gyűrű, egy, kettő, három, körbe lehet menni, és ott nem áll meg 30 méterenként a forgalom, hanem megy.
Az életben nem mennék a Kiskarra, ha mehetnék valahol körbe. De nem tudok, mert ma a belvároson átmenni versenyképes útvonal az elkerülővel szemben. Amit azért építettünk csilliárdokból, hogy ott majd. Aztán meg kiadjuk az építési engedélyt, és beépítjük, aztán ahol nem lehet az egykori elkerülőre balra kifordulni, oda teszünk körforgalmat, nyolc zebrával. Lásd északi elkerülő Minerva körforgalom… Agyrém.
Nem leszek rest, egyszer meg fogom csinálni, hogy melyik buszmegálló kinek érhető el, honnan érhető el épeszű időn belül, mondjuk 3 perc gyaloglással, az gyerekkel, esőben 10 perc. 3 perc az kb. 200 m. Szerintem ez reális cél lehet, hogy ennyit gyalogol a kocsi helyett.
A városnak gondolom lakóházra bontottan megvan, hogy melyikbe hány lakos van. Simán lehetne térinformatikailag kezelni, hogy melyik buszmegállót hányan érik el. és hányan nem. Meglepő szám jönne ki, gondolom én.
Az biztos, hogy most nem alternatíva a busz a város legnagyobb részen, déli városrész, teljes kapufa. És aki azt mondja, hogy majd átszokik. Ja, átszoknék, de az úgy nem megy, hogy mindjárt az első nap halálra szívom magam, Ötkor kiveszem az ágyból a gyerekeket, hogy fél hétkor induljunk, és nyolckor ötös matek dolgozatot tudjon írni.
Szóval az úgy nem megy, hogy tegyük le autót, aztán majd meglátja a város, hogy hova kell több buszt tenni, és majd jön fél év múlva, vagy egy év múlva, vagy majd 2040 után. Ez rossz terv. Legyen ott a busz hétfő reggel. Meg kedden is. Szerdán meg fogom gondolni, hogy megnézzük.
Ez a lehetséges út, hogy előbb odatesszük a pöpec szolgáltatást, és várjuk az igénybevevőket. A fordítottja biztos zsákutca, inkább csak amolyan tehetetlenek mentegetőzése. Értem azt is, csak akkor nem kell parádét csinálni. P+R parkolóról is olvastam azt hiszem. Jézus Mária, kinek? Aki elindul Szentkirályból, leteszi a Szent Gellérten, és felül a buszra? Akkor inkább már legyen megcsinálva a Csaba út, annak több értelme van.
Mindegy, szerintem nem érdemes arra várni, hogy majd nyugati elkerülő, meg északi, meg majd mindenki elektromos buszozik 2040 után, hanem jövő hétfő reggelre kéne kicsit foltozni, aztán utána megint, aztán majd csak kevesebb lesz az egy helyben ácsorgó autó, és a tüdőrákos.
Olvasónk javaslatai
Indoklás: az úton parkoló autók ezen utak forgalmát felezik, harmadolják, úgy, hogy az ezekkel párhuzamos főbb utak rendkívül forgalmasak, azokon gyakori a dugó. Ezek az utcák kertvárosias jellegűek, minden telekhez tartozik, vagy tartoznia kellene kapubejárónak, ahova a lakók egyébként le tudják parkolni az autóikat.
Gondolom, a kényelem miatt inkább hagyják az úton, finoman szólva, visszaélve mindenki más életével. Délután 5 és reggel 7 között tegyék, de 7 óra 1 perckor vigyék el onnan, és az út legyen az, amiért azt megépítették, a közlekedés színtere. Ezen utcák közlekedés számára való megnyitásával kiváltható lenne a Paragvári, idővel kialakulna egy dinamikus egyensúly hogy melyik irányba, melyik úton érdemes menni, a Paragvári-Bartók csomópont is sokkal kisebb forgalmú lenne.
Teljesen fölösleges itt a balra kanyarodást lehetővé tenni, aki innen, vagy nyugati városrész felől keletre igyekszik, az menjen a fentiek szerint szabaddá tett Öntő utca felé, aki pedig a Muskátli felől dél felé igyekszik, az jöjjön be a Rumi Rajki felé, így kettéválik a forgalom, nem lesz akkora terhelés a körforgalmon, nem lesz ott dugó. A pár ezer Ft-os táblánál komolyabb projekt, hogy a Rumi Rajki felé meg kellene csinálni a kerülő utat.
Ha már balra kanyarodás, akkor, ugye, be is kell sorolni. De hát sokan eddig már nem jutottak el, nekik segíteni kellene, Demszky csöcsökkel (betongömbökkel). Sok olyan kereszteződés van, ahol balra be lehet úgy sorolni, hogy közben jobbra egész széles sáv marad, de ahol ez sokszor nem sikerül, hogy ott ki kellene Demszky csöcsözni. Majd akkor talán sikerül besorolni.
Klasszikus ilyen csomópont a Szent Flórián-Felsőőr- Károly Róbert. A plázás körforgalom miatt a vasútállomáson a sor vége, de azért be kell állni a közepébe, nehogy valaki átjusson keresztbe. Fel kell festeni sárga csíkozással, ha már máshogy nem jut eszébe.
Plázás körforgalom nyugati ága, de a Petőfin az összes, Sörház, Szily, Kőszegi, Király utcai ág… Egy sáv áll, mert ott a zebra, arra sincs esély, hogy egy autó beférjen, de ha be is férne, akkor se gurul előre 5 m-t, mert…
Beljebb kell tenni ezeket, és még csomó ilyen van, Rohonciról a Szűrcsapóba fordulva, agyrém, már messziről lassít, aki el se indult, mert nem fér be…