Itt az ideje, hogy folytassuk Simicska Lajosról szóló sorozatunkat. Néhány nappal ezelőtt
a pályaívét rajzoltuk fel
Ki az a Simicska Lajos? - 1. rész
2015.
March
12.
03:02
, azt, hogy hogyan jutott el a székesfehérvári gimnáziumtól a milliárdos vagyonáig, és ebben milyen szerepe volt Orbán Viktornak és a Fidesznek. Most pedig a Simicska-féle cégek Vas megyei dolgait vesszük elő, mert azok is vannak bőven.
Gyorsan privatizáltak néhányat
Előző cikkünkben
Ki az a Simicska Lajos? - 1. rész
2015.
March
12.
03:02
írtuk, hogy az 1994-es választási vereség után Simicska kijelentette, saját pénzforrások kellenek a Fidesznek, ezt aztán 1998-as választási győzelmük után csúcsra is járatták. 2002-ben nagyon meglepődtek, amikor elveszítették a választásokat, ma már történelem, hogy gyors vagyonkimentésbe kezdtek, így sikerült például a választások és az új, baloldali kormány felállása közti rövid időben 12 állami gazdaságot privatizálniuk.
Két Vas megyei állami gazdaság is volt a 12 között, a Sárvári Mezőgazdasági Zrt. és a Szombathelyi Tangazdaság. Mindkettő Simicska, és az ebben az időszakban feltűnt, a Közgép Zrt. elnökeként is ismert Nyerges Zsolt
érdekeltségébe került
A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek?
2012.
September
05.
08:08
. Volt köztük egy Győr-Moson-Sopron megyei cég, a Lajta-hansági Mezőgazdasági Rt. is, ennek területei határosak a Sárvári Mezőgazdasági Zrt. területeivel, így egy egységet képeznek vele.
Mindhárom gazdaságot 2004-ben bevitték a
Mezort-csoportba
, ahol Nyerges Zsolt az igazgatóság elnöke. Ezzel a Nyugat-Dunántúl északi részén kialakult egy Simicska és Nyerges kezében lévő összefüggő birodalom. Ez az óriáscég mezőgazdasággal foglalkozik alapvetően, de az erdőgazdálkodás, vadászat és az
ehhez tartozó turizmus
A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek?
2012.
September
05.
08:08
is jól jövedelmez.
Nyerges Zsolt, aki minisztert is buktatott
Mellékszál, de a második Orbán-kormányban (2010-2014) Németh Lászlóné (a második) fejlesztési miniszter Simicska emberének számított, aki maga mellé vette politikai tanácsadónak a fogorvos végzettségű Nyerges Attilát, Nyerges Zsolt testvérét. 2012-ben az origo.hu foglalta össze Nyergesék gazdasági kapcsolatait.
Akkor azt is tudni lehetett, hogy a ciklus első fejlesztési miniszterének, Fellegi Tamásnak éppen azért kellett távoznia, mert több konfliktusa volt a Nyerges-féle gazdasági csoporttal, helyére a szófogadó Németh Lászlóné került, aki - ahogyan már említettük - Simicska emberének számított. A tavaly tavasszal kitört Orbán-Simicska háború egyik oka éppen az volt, hogy az új kormány összeállításakor Simicska embereinek nem osztottak lapot.
De vissza Vas megyébe. A Mezort Zrt. a legnagyobb mezőgazdasági és vadásztatási cég lett a régióban, és ma is az. Sárvár a központja, Simicska amúgy is kedveli a várost és környékét, sok helybéli szerint ide jár pihenni. (Már ha éppen nem szánkózik valahol.) Itt van az a csárda is, amit a Mezort Zrt. birtokol, és ahol Simicska lányának esküvői buliját tartották. Ide mi is ellátogattunk, kollégánk beszámolója
a cikk
A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek?
2012.
September
05.
08:08
alján, keretben olvasható.
A Közgép miatt állt két évig a 86-os felújítása?
De a film forog tovább, hiszen 2012 őszén Simicska újabb földeket vásárolt Sárváron Simicska újabb földeket vásárolt Sárváron 2012. September 26. 16:17 , mégpedig Töröcskei Istvántól, aki egyébként nem régen mondott le az Államadósság Kezelő Központ vezetéséről, de előtte érdekeltsége volt két, közben csődbe ment pénzintézetben, a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezetben, valamint a Széchenyi Bankban.
Persze, Vas megyében is több beruházást nyert el a Közgép. Az egyik legfurcsább történet a 86-os felújításához kapcsolódik. Még a baloldali kormány alatt készült el a váti elkerülő, aztán - már a 2010-es kormányváltás után - nekiláttak a Vát és Szombathely közti szakasznak. 2010 decemberében
váratlanul leállt a munka
Leállt a 86-os főút építése – A kivitelezőnek elfogyott a pénze
2010.
October
25.
16:28
, később kiderült, hogy a generálkivitelező
Vegyépszer csődbe ment
Milliárdos károkat okoz a Vegyépszer csődje
2011.
June
08.
11:37
.
Ki is írtak
Két és fél évet csúszik a Szombathely-Vát négysávosítása
2011.
August
11.
13:07
új közbeszerzési eljárást, de a munka csak közel két év múlva, 2012 júliusában
indult újra
Vége lesz a Savaria Stonehengenek?
2012.
July
15.
17:02
. A rossz nyelvek szerint azért, mert eddig tartott elintézni, hogy mindenképpen a Közgép nyerje el a munkát.
Mint ahogyan a szombathelyi Zanati utat is
ők újították fel
Milyen munkát végzett a Közgép Zrt. a Zanati úton?
2012.
June
26.
19:08
, és ők építették meg a
Csaba utcai vasúti felüljárót
Csaba utca: Hende Csaba repülőteret vizionál
2012.
October
18.
15:27
. De az ő munkájuk volt a
86-os Egyházasrádóc és Körmend közti szakaszának
Négysávosra izmosodott a 86-os főút
2013.
November
26.
16:38
felújítása is.
Lehet, hogy Ágh Péter már szomorú
Van persze más is. 2013 végén
írtunk róla
A hulladékon is Vas megyében kaszál a Közgép
2013.
December
23.
21:51
, hogy a Közgép 1,74 milliárd forint értékű közbeszerzést nyert el őrségi hulladékudvarok megépítésére, a pályázatot a Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás írta ki, ennek elnöke Szombathely akkori fideszes alpolgármestere, Marton Zsolt volt. Az Index szerint a munkát a becsült árnál 600 millióval drágábban kapta meg a Közgép.
A legújabb hír tavaly nyáron érkezett, amikor Simicska bő másfél évtized után ismét megjelent a nyilvánosság előtt. Mégpedig Sárváron, ahol a fentebb sokat emlegetett
Mezort Zrt. által épített lovardát adták át
Ágh Péter Simicskával pózolt Sárváron
2014.
September
21.
11:27
. Itt aztán Ágh Péter, a Fidesz országgyűlési képviselője pózolt egyet az üzletemberrel, amire lehet, hogy
ma már nem szívesen emlékezik
Szegény Ágh Péter már bánhatja, hogy annyit mosolygott Simicskával Sárváron!
2015.
March
02.
17:58
.
Szóval, Vas megye és Sárvár környéke Simicska egyik kedvenc célpontja. Üzletileg és kikapcsolódásként is. Cikksorozatunk következő, befejező részében azt nézzük meg, mi köze volt Simicskának a sokáig tervezett, majd meghiúsult váti repülőtérhez, és azt is, hogy a politikai szél irányváltása miatt újra lehetne-e éleszteni ezt a tervet.