Hans Sachs mester védelmében (Duró Győző) -olvasói levél

Már országszerte híre ment, hogy dr. Veres András, a frissen beiktatott szombathelyi megyéspüspök úgy rendelkezett, hogy a Savaria Történelmi Karnevál Színháza nem mutathatja be Hans Sachs négy farsangi játékából összeállított, Karneváli komédiák című produkcióját tavalyi játszóhelyén, az Egyházmegyei Kollégium udvarán. A püspök úr szerint ugyanis az egyik előadni kívánt darab gúny tárgyává teszi a szent gyónást és a papságot, s a többi is közönséges hangvételű mű, amely sértheti a hely szellemét és a hívő nézők érzésvilágát.

Megvallom, elsősorban nem a püspök úr döntése döbbentett meg – ez tisztségével járó joga –, hanem annak indoklása. Különösen A férj a gyóntatószékben című komédiát ért vádak ébresztették fel bennem azt a gyanút, hogy talán nem ugyanazt a színjátékot olvastuk. Ebben a darabban egy betegesen féltékeny férj azzal kíván végső bizonyságot szerezni erényes és általa alaptalanul vádolt felesége vélt hűtlenségéről, hogy papnak öltözve “meggyóntatja” őt a templomban. Az asszony azonban idejében fölismeri a férjét, s azzal leckézteti meg, hogy bevall neki egy nem létező bűnt: “megcsalja őt a pappal”. Itt természetesen az éppen csuklyában és reverendában jelen lévő hites urára gondol, mint azt a játék további részletei ékesen bizonyítják.

Úgy vélem, ez a komédia már csak azért sem sértheti a gyónás szentségét, mert a benne ábrázolt “gyónás” eleve érvénytelen, s ennek mindkét szereplő kezdettől fogva tudatában van. Továbbá a darab a papságot sem gúnyolja ki – bár tehetné, hiszen a katolikus egyház egyes képviselőinek hivatásukhoz méltatlan, a hetedik parancsolatot áthágó viselkedése a világtörténelem során számtalan esetben bebizonyosodott, s a szatirikus irodalom számos alkotásában megörökíttetett –, mivel a feleség nem egy valódi papot vádol paráználkodással, hanem a férjével eltöltött pásztorórákra céloz.

Mindezen túl nekem egyenesen úgy tűnik, hogy ez a farsangi játék kifejezetten a keresztény erkölcs mellett tesz hitet. A női főszereplőt a szolgálólány többször is arra bátorítja, hogy ha már az ura ennyire kételkedik a hűségében, adjon alapot a gyanújának, s csalja meg valakivel. Az asszony azonban erre semmiképpen nem hajlandó, mert többre becsüli a férjét és a saját lelki üdvét. Ez pedig a szerző újítása! A filológusok kimutatták, hogy e művének témáját Boccaccio Dekameronjából merítette, a hetedik nap ötödik novellájából. Ott azonban a feleség úgy áll bosszút férje féltékenységéért, hogy egyrészt összeszűri a levet a szomszéd ifjúval, másrészt az álpap leleplezésével szerzett erkölcsi fölényét kihasználva a későbbiekben gátlástalanul meg-megcsalja az urát. A férj a gyóntatószékben példázata pedig ezzel homlokegyenest ellentétes üzenetet sugároz nézőinek.

Hans Sachs (1494–1576), a derék nürnbergi cipészmester és költő saját megfogalmazása szerint “Isten dicsőségére, a bűnök megfékezésére, az erény felmagasztalására, a virágzó ifjúság útbaigazítására, a gyászos léleknek felvidítására” írta műveit. Farsangi komédiáit áradó életöröm, a XVI. század németföldi hétköznapjainak kendőzetlen, az érdes helyzeteket is bátran megragadó bemutatása jellemzi. Stílusa helyenként nyers ugyan, de sohasem válik közönségessé. Egyik csodálója, Goethe – aki irodalmi elődjének tekintette, és egy nagy versben magasztalta művészetét – “erény- és bűntörténetnek”, vagyis kora erkölcsi térképének tekintette életművét. Richard Wagner pedig olyan emblematikus figurának tartotta, hogy az ő alakja köré építette A nürnbergi mesterdalnokok című operáját.

Hans Sachs kétszáztíz színdarabja közül természetesen könnyűszerrel választhattunk volna olyan opuszokat, amelyek valóban kemény kritikát fogalmaznak meg a katolikus papsággal szemben, illetve sikamlósabb élethelyzetekben mutatják be lazább erkölcsű szereplőiket. De egyrészt egyáltalán nem ez volt a célunk, másrészt pedig méltatlannak éreztük volna, hogy visszaéljünk a korábbi püspök úr, dr. Konkoly István bizalmával, aki a tavalyi évben és idén is – amikor a Ferences-kert történelmi témaparkká való átalakítása miatt a Karneválszínház játszóhely nélkül maradt – nagyvonalúan engedélyezte, hogy az Egyházmegyei Kollégium udvarán tartsuk előadásainkat. Éppenséggel nagyon is szem előtt tartottuk tehát a genius locit, amikor mostani műsorunkat terveztük.

Meggyőződésem, hogy a jelenlegi püspök úr intézkedésével ellenkező hatást vált majd ki, mint amilyet elérni szándékozott: a tiltásnak nem visszatartó, hanem közönségvonzó ereje lesz. A már nemcsak helyi szinten, de az országos médiában is gyűrűző botrány kirobbantásával akaratlanul is “reklámot csinált” nekünk, bár erről szívesen lemondtunk volna. Valószínűleg ő maga sem tudta, hogy nem személyes tapasztalaton (amelyet egy próba megtekintésével könnyedén megszerezhetett volna), hanem morális előítéleten alapuló döntésével egy szombathelyi precedens-ügyet fog immár hagyománnyá fejleszteni: két évvel ezelőtt a Karneválszínház Szombathelyi pajzánságok című produkcióját érte hasonlóképpen igaztalan vád, miszerint a ferences szerzetesek erkölcsi kicsapongásait tesszük közszemlére – éppen a Ferences-kertben. Ráadásul akkor is olyan közszereplő interpellált a polgármesterhez a városi közgyűlésben, aki nem látta az előadást, így nem győződhetett meg róla, hogy a barátcsuha csak álruha volt, s valójában nem egyházi, hanem világi személyeket takart.

Szombathely, 2006. augusztus 16.

Duró Győző, a Karneválszínház művészeti vezetője

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Ajánló