2021 február 22-én a kormánypárti képviselők az országgyűlésben megszavazták a hulladékgazdálkodás átszervezéséről szóló törvényt Döntött a parlamenti kétharmad, magáncégeké lesz a hulladékszállítás 2021. February 23. 10:45 . Annak ellenére tették ezt, hogy Áder János köztársasági elnök, majd az Alkotmánybíróság is kifogásokat emelt
Áder János az alkotmánybírósághoz fordul a hulladékgazdálkodás átszervezése miatt 2020. December 21. 18:46 a javaslat ellen. Kisebb módosítások után azonban a javaslat átment a normakontrollon.
Ezzel véget ér a bő négy éve tartó folyamat, ami alatt mintegy harminc önkormányzati céget hoztak csődközeli állapotba, miközben több százmilliárd forintot tettek bele az új rendszerbe közpénzből. Ezalatt majdnem szétverték a környezetvédelmi és gazdasági szempontból is fontos szelektív hulladékgyűjtést.
Mégis miért? A történtek mögött gazdasági érdek, évi sok százmillió forint áll. A hulladékgazdálkodás ugyanis jó üzlet, komoly haszonnal jár, ha jól csinálják.
A rezsicsökkentés jelszavával...
Az elmúlt évtizedekben az önkormányzatok szervezték a hulladékkezelést. Saját cégeik végezték el a munkát, szedték be a lakossági hulladékszállítási díjakat, működtették a hulladéklerakó telepeket. A bevételből fejleszteni is tudtak, és volt is némi hasznuk.
2014-ben a kormány meghirdette a rezsicsökkentést: azt ígérték, hogy lakosságnak kevesebb közüzemi díjat kell majd fizetnie, és erre hivatkozva elüldözték a külföldi közműszolgáltatókat, az energiaipart állami vállalatok kezébe adták.
2016-ban már csendben elkezdték a hulladékgazdálkodás rendszer átszervezését, ebben az ágazatban is bevezették a közszolgáltató cég fogalmát. Azóta csak olyan cég végezhet hasonló tevékenységet, amelyik megkapja ezt a minősítést.
Szombathely környéke: Hirtelen más színű kukásautók vitték el a szemetet
Megnéztük, hogy a lépésnek milyen hatásai voltak a Vas megyei hullaékkezelésre.
A megyeszékhely, Szombathely önkormányzata már 2014-ben létrehozta a Szombathelyi Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Kft-t (Szomhull), ami tulajdonképpen egy technikai cég, azért volt rá szükség, mert közszolgáltató csak nonprofit vállalkozás lehet. Korábban a Szombathelyi Vagyonhasznosító Zrt. (SZOVA) látta el a feladatot Szombathelyen és további 54 településen, ehhez építette ki kapacitásait, hozta létre a gépparkot és biztosítja a munkaerőt. A munkát a SZOVA végezte le, de az új szabályok miatt a SZOVA a SZOMHULL alvállalkozója lett. A szombathelyiek 2016-ban pályáztak is, hogy továbbra is ők végezhessek ezeken a területeken a hulladékgazdálkodást.
Aztán jött a meglepetés. 2017. január első napjaiban Szombathely környékén élő olvasóink jelezték 37 vasi településen a Müllex kukásautói járnak a SZOVA gépei helyett 2017. January 03. 16:19 , hogy nem a megszokott sárga, hanem lila színű kukásautók viszik el a szemetet. Kiderült, hogy a SZOVA, illetve a Szomhull nem kapta meg a közszolgáltatási minősítést. A korábbi szolgáltatási területük nagy részét kettéosztották, Vas megye északi részét
Ősztől a soproni STKH lesz a hivatalos hulladékkezelő Szombathelyen is 2017. July 20. 15:01 a Sopron és Térsége Nonprofit Kft-nek (STKH), a megye déli részén a Müllex Kft. maradt egy ideig alvállalkozóként, de aztán a Müllex kivonult a lakossági hulladékszállításból.
A SZOVA tehát nem kapta meg a közszolgáltatási jogot, a kiépített kapacitásai kihasználatlanok maradtak, Szombathelyen és Táplánszentkereszten szolgáltathatnak csak. Ám később kiderült, hogy ez csak a kezdete a bonyodalmaknak.
Nemzeti vízfej 146 milliárd forintból
Azonban bárki is kapta meg a hulladékszállítási munkát az országban, belépett fölé egy új szervezet.
2016-ban alapították meg 26,4 milliárd forintot ad a kormány a hulladékkáosz megoldására 2018. October 31. 10:56 az állami tulajdonú Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt-t (NHKV). Az NHKV feladata lett, hogy kiszámlázza és beszedje a lakossági díjakat, kifizesse a munkát elvégző önkormányzati vállalatokat. Gyorsan kiderült azonban, hogy az állami rendszer nem működőképes.



Egymilliárdos bevételkiesés a szombathelyi önkormányzati cégnél
A szombathelyi önkormányzat közben szerette volna elérni A SZOVA három éve veszítette el fél Vas megye hulladékszállítását, megpróbálják visszaszerezni 2020. January 16. 11:30 , hogy a SZOVA kapja vissza korábbi szolgáltatási területeit, ha máshogyan nem, akkor a soproni STKH alvállalkozójaként. 2018-ban úgy tűnt, hogy a soproni közszolgáltatóval meg is tudnak egyezni, de közbelépett az NHKV. Azt mondták, hogy a SZOVA alulfinanszírozott, ennek bizonyítékául azt az 500 milliós hiányt mutatták be, amit ők okoztak a szemétszállítási munkadíj késedelmes kifizetésével.
A bevételkiesés a SZOVA-nál 2018-ban már elérte az egymilliárd forintot Közel egymilliárdos bevételkiesés a SZOVÁ-nál, csak Szombathelyen szállíthatja a cég a hulladékot 2018. January 25. 15:55 , ennek egy részét az egyéb bevételeiből kezelték. Ugyanis az NHKV nem fizette ki a Szomhullnak a hulladékszállításért járó pénzt. (Amit egyébként az NHKV már beszedett a lakosságtól.) A Szomhull pedig így nem tudta kifizetni a SZOVA munkáját. A Szomhull 2019-ben kénytelen volt 500 milliós kölcsönt kérni
3,6 milliárdos veszteség az állami hulladékgazdálkodónál, Szombathely 500 milliót ad saját cégének 2018. December 11. 11:19 az önkormányzattól, így már az önkormányzatnak kellett finanszíroznia az állami rendszer hibáiból fakadó hiányt.
Bajban a szelektív hulladékgyűjtés is
A probléma érinti a szelektív hulladékgyűjtést is, ami amúgy is nehézkesen megy Szombathelyen. A családi házas övezetek egy részénél szelektív hulladékgyűjtő zsákokkal, a lakótelepeken és a többségében társasházas területeken hulladékszigetekkel oldják ezt meg. Viszont nem működik jól, ugyanis a szelektív szigeteket sokan illegális hulladéklerakónak használják Folytatódik a harc a szelektív kukák és a „szarunk rá” emberek között 2019. January 17. 14:25 .
A SZOVA eredetileg 72 ilyen szigetet alakított ki, ebből 21-et megszüntettek, mert nem bírták a tempót a szelektív kukákat teleszemetelőkkel.
Szombathely határában a Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás uniós pályázatból hozott létre egy projektet, összesen hat hulladékudvart építettek, teljes kiszolgáló rendszerrel, a projekt 2016-ban fejeződött be. 3 milliárd forintba került, egy szelektív válogatómű is van benne, amit a Szombathely határában létrehozott hulladékudvarban helyeztek el.
A válogatómű évente 7,5 ezer tonna hulladék feldolgozására képes, az egész megyét, pontosabban a projektben résztvevő 127 település szelektív hulladékgazdálkodását ki tudja szolgálni.
A szentgotthárdiak fellázadtak és győztek
A központosítás harmadik lépéseként egységesíteni akarják a hulladékszállítás időpontjait, gyakoriságát is. (Az első lépés volt a közszolgáltató cégek központilag történt kiválasztása, a második az NHKV Zrt. létrehozása)
A egységesítés azt jelentené, hogy minden településen ugyanolyan gyakran járnának a lakossági szemetet és a szelektív hulladékot összegyűjtő autók. És mivel a települések többségében a szelektív gyűjtés még gyerekcipőben jár, a tervek szerint gyakrabban ürítenék a lakossági, azaz kommunális kukákat, és ritkábban vinnék el a szelektíven gyűjtött hulladékot.
A mintegy 10 ezer lakosú Szentgotthárdon az önkormányzat és a korábbi szolgáltató közösen jól működő szelektív rendszert hozott létre. Labritz Béla, Szentgotthárd alpolgármestere lapunknak azt mondta, az összes keletkezett hulladék 80 százalékát szelektíven, azaz újrahasznosításra alkalmas módon gyűjtik a szentgotthárdiak.
A kisvárosban tavaly év végén komoly felzúdulást okozott a szállítási időpontok egységesítése. A szentgotthárdiak pont fordítva szeretnék a hulladékszállítást, hogy gyakrabban járjanak a szelektív hulladékot gyűjtő autók és ritkábban vigyék el a lakossági hulladékot.
A felháborodást a szentgotthárdi önkormányzat is érzékelte, tárgyalásokat kezdeményeztek az STKH-val, ezek eredményeként kompromisszum született A szentgotthárdiak győztek a hulladék-háborúban 2021. January 14. 15:22 , és nagyrészt érvényesült a lakosság akarata. Így a szentgotthárdiak továbbra is maradnak amellett, hogy az összes hulladék 80 százalékát szelektíven gyűjtik.
Máshol viszont nem ilyen jó a helyzet. Vasváron a háztartások a korábbinál kevesebb zsákot kaptak a szelektív gyűjtésre, hiába reklamáltak, a diszpécser a vezetőség utasítására hivatkozott. Levélírónk meg is jegyezte, hogy így kevesebb hulladékot tud szelektíven gyűjteni és több lesz a háztartási hulladéka, ami nem éppen környezetbarát.
Az új rendszerbe évi 54 milliárd forint közpénzt akarnak önteni
Azt viszont nem lehet tudni, meddig marad a jelenlegi rendszer, hiszen az új törvény arról szól, hogy a hulladékkezelést koncesszióba adják.
Beszédes a kormány indoklása, egy, a törvénytervezetről tavaly nyáron készült anyagban Teljesen kizárnák az önkormányzatokat a hulladékkezelésből, bajban lenne a SZOVA 2020. June 13. 11:18 beismerték, hogy teljes kudarc volt felforgatni az addig jól működő, az önkormányzati cégekre alapozó rendszert. Azt is írják, hogy évi 54 milliárd forint többletforrás szükséges a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer működtetéséhez.
Vagyis megmarad az állami vízfej - amelynek működését közpénzből finanszírozzák - , a tényleges munkát pedig a koncessziót nyert vállalkozások végzik majd.
A szabadeuropa.hu tavaly novemberben azt írta, a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) készül arra, hogy elnyerje a koncessziót, a cég a lapnak nem cáfolta, hogy vizsgálják az akkor még csak készülő törvényjavaslatot.
A MOL jelenleg is foglalkozik hulladékgyűjtéssel és kezeléssel. Valószínűleg az egész országra érvényes koncesszióban gondolkodnak.
A MOL részvényei részben az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság tulajdonában vannak, bár bankok, külföldi befektetők is vannak a tulajdonosok között. Ezzel egy viszonylag jól körülhatárolható érdekcsoport kezébe kerülhet a teljes hulladékgazdálkodás.
Tehát bő négy évig tartó ámokfutás, egy jól működő rendszer szétverése, önkormányzati cégek tönkretétele, a szelektív gyűjtés visszaszorítása és közpénzből származó százmilliárdok eltapsolása után egy újabb közpénznyelő, és állami irányítás alatt álló rendszert építenek ki a hulladékgazdálkodásban.