Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Éppen 20 éve volt Kőszeg város egyik legszomorúbb napja

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hihetetlen milyen gyorsan eltelik húsz év. Mintha tegnap lett volna, hogy M, a Kőszegre járó, de Szombathelyen lakó középiskolás diáklány szomorúan jött az órára. Előző napokban belázasodott, így nem tudott elmenni a többiekkel síelni. De ez a szomorúság összehasonlíthatatlan volt azzal az állapottal, amikor néhány nap múlva ismét találkoztam vele. Valószínűleg teljesen soha nem lehet feldolgozni, ha az embernek barátai, osztálytársai halnak meg, tűnnek el, egyik napról a másikra. Hogy az osztályteremben padok maradnak üresen. És akik ott ültek, a múlt héten még tízórait majszolva és házi faladatot másolva, immár soha nem lesznek ott. Elmentek örökre, ő meg itt maradt, kicsit helyettük is.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

1999. január 24-én, vasárnap délután balesetet szenvedett Ausztriában, a stájerországi Deutschlandsberg közelében egy iskolásokat szállító busz, amin többségében a kőszegi Jurisich Miklós Gimnázium tanárai és diákjai ültek. Aznap reggel érkeztek meg a sítáborba, aztán mentek is síelni és délután indultak volna vissza a szállásra.

A buszon összesen 49-en ültek. 18-an életüket vesztették, 27-en pedig megsérültek, köztük sokan életre szóló testi és lelki sérüléseket szenvedtek. Ezáltal pedig a tragédia a magyar közlekedés történetének egyik legsúlyosabb buszkatasztrófájává vált, akárcsak a későbbi veronai buszbaleset .

A deutschlandsbergi buszbaleset 1999-ben
Helyszíni fotó a tragikus 1999-es napról. | További képekért kattintson!
nyugat.hu

A tragédia egy meredek lejtőn, a hegyről a völgybe vezető kanyargós, alsórendű úton történt. A száraz útszakaszon a 20 éves, de a néhány hónappal a balesetet megelőző vizsgákon kielégítő állapotúnak ítélt Neoplan típusú autóbusz sebességváltóját a sofőr üresbe tette, ami hatalmas hiba volt, különösen annak ismeretében, hogy a busz fékrendszere – mint később kiderült – nem volt tökéletes. Mivel a motorfék nem segített a lassításban, a vezető csak a lábféket (esetleg retardert) használhatta a fékezéshez, ami egy 12%-os lejtőn igen intenzív fékezést feltételez. Mivel a motor alapjáratban üzemelt, ezért kevés levegőt termelt, valamint némileg túl is hevült. Mivel a jármű gyors ütemben kezdett gyorsulni, ezért a sofőr megpróbálta sebességbe tenni az autóbuszt, ezt azonban még két kézzel sem sikerült elérnie. A fékrendszer nem működött (feltehetően a nem megfelelő műszaki állapot, valamint a túlzottan intenzív fékezés, esetleg a levegő hiánya miatt), ezért a nagy jármű sebessége gyorsan növekedett. A vezető nem tehetett mást, elkezdte sorra előzni az előtte haladó autókat, mintegy 100 km/h-ra gyorsulva. Két kanyart még sikerült bevennie, de a harmadikban a busz megfordult saját tengelye körül és hossztengelye mentén átfordulva kezdett legurulni a domboldalon, majd nagyjából 15 métert zuhant. Elképzelhető, hogy a sofőr ismerve valamelyest az útvonalat, szándékosan húzta a kormányt balra, tudva, hogy a jobb oldalon mély szakadék húzódik. A busz egy családi ház kertjébe zuhant egy fát maga alá temetve. A házban lakók értesítették a mentőket, így az osztrák mentőszolgálat példás gyorsasággal kezdte meg a mentést nem sokkal az esemény után. A felkészült mentési munkának köszönhető, hogy a halottak száma 18 maradt, és a súlyos sérültek időben szakszerű ellátást kaptak. A sérülteket többségében a közeli Graz kórházába szállították.

A baleset híre vasárnap este már megjelent a médiában, amikor még szombathelyi diákokról beszéltek, és 10 halálos áldozatot említettek (a félreértés és a pontatlan adat abból adódhatott, hogy ezekben az órákban még folyt a mentés). Néhány órával később derült ki, hogy a kőszegi csoport érintett a balesetben, és a halottak pontos száma (18) csak másnapra, 25-ére vált köztudottá. A baleset okáról ezekben az órákban még nem lehetett tudni, de azt viszonylag hamar nyilvánosságra hozták az osztrák hatóságok, hogy a buszsofőr nem ivott alkoholt.

A deutschlandsbergi buszbaleset 1999-ben
További képekért kattintson!
nyugat.hu

A balesetet követő napok az áldozatok pontos azonosításával teltek. Jól mutatja az osztrák és a magyar diplomácia jó viszonyát, hogy a két ország vezetői megegyeztek: a balesetben érintett hozzátartozók ideiglenesen útlevél nélkül, személyi igazolvánnyal is átléphetik a határt. Évekkel Magyarország európai uniós csatlakozása és a schengeni egyezmény életbe lépése előtt ez meglehetősen szokatlan volt.

Az áldozatokat így a hozzátartozók (jellemzően a diákok szülei) azonosítani tudták. Mivel a diákok a személyes irataikat a baleset napján a szálláson hagyták, ezért az első egy-két napban meglehetősen homályos és ellentmondásos információk keringtek arról Kőszeg városában, hogy ki halt meg, és ki maradt életben az utasok közül.

Forrás: Wikipédia

A deutschlandsbergi buszbaleset 1999-ben
További képekért kattintson!
nyugat.hu

Ahogy minden évben, úgy idén is tartanak megemlékezést a kőszegi Jurisich Miklós Gimnáziumnál, délután 4 órakor. Az Összefogás Kőszegért Egyesület pedig idén is arra kéri a Facebookon az emlékezőket és gyászolókat, hogy egy napra változtassák meg profilképüket egy gyertyára, ezzel kifejezve az együttérzésüket. A 20 éves évforduló alkalmából pedig a kőszegi Chernel Kálmán Városi Könyvtárban egy kiállítás is nyílt, erről pedig később több információval jelentkezünk.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Kapcsolódó cikkeink

Életemben nem fáztam még annyira, mint a barátaink búcsúztatóján

Tizennyolc évvel ezelőtt én is a kőszegi gimnáziumba jártam. 

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Múltbanéző

Hirdetés