Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Ha Simicska miatt bukott a váti reptér, most lehet esélye?

Cikkünkben erre is választ adunk. A Simicska Lajossal és érdekeltségeivel foglalkozó sorozatunk befejező része.

Bizony, pár évvel ezelőtt sokszor volt szó a Vát és Porpác közelébe tervezett repülőtérről. Jó hét-nyolc évvel ezelőtt hallottunk először az ügyről, aztán Bajnai Gordon rövid miniszterelnöki ciklusa alatt gyorsultak fel az események.

A történet, röviden

Kiderült, hogy kínai befektetőkről van szó, akik nemcsak repülőteret, hanem komplex logisztikai bázist szerettek volna építeni, és előrehaladottak voltak a tárgyalások. Persze, közben történt egy és más, 2009 áprilisában népszavazást tartottak Győzött a reptér – szoros eredmény a népszavazáson 2009. April 06. 13:08 a két településen, ahol azok győztek, akik szerették volna, ha megépül a reptér.

A Vát Porpác közé tervezett reptér látványterve
Ilyen lett volna - galéria

2010 januárjában a kormány kiemelt beruházássá minősítette Kiemelt beruházás lett a Vát-Porpác reptér 2010. January 03. 17:53 a tervet, szeptemberben részletesen bemutattuk Mikor startolhatnak a gépek Vát-Porpácról? 2010. September 24. 15:52 az elképzelést. Közben Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés akkori fideszes elnöke többször is járt Kínában Lengyelország méretű kínai testvérmegyéje lesz Vasnak 2011. January 23. 11:38 , ahol tárgyalt a beruházókkal, ő egyébként az utolsó pillanatig szorgalmazta a tervet, még 2013 elején is reménykedett Kovács Ferenc: nincs még lezárva a váti repülőtér története 2013. January 25. 11:39 . Most pedig Münchenben dolgozik a főkonzulátuson Münchenben lesz konzul a Vas megyei közgyűlés volt elnöke 2014. December 20. 08:04 , a volt MSZMP-s Szűrös Mátyás a főnöke, a Fidesz tavaly már nem támogatta Kovács indulását Orbán leváltotta a Vas megyei közgyűlés elnökét (frissítve) 2013. September 05. 12:40 .

De vissza a történethez. 2011 februárjában már arról szóltak a hírek Lengyelországban landol a Vát - Porpác reptér? 2011. February 15. 13:17 , hogy a kínaiak megelégelték az időhúzást, bő egy évvel később aztán a kormány megszüntette a kiemelt beruházás státuszát Már nem kiemelt projekt a váti reptér 2012. August 17. 14:23 az elképzelésnek. Pár nappal később Hende Csaba honvédelmi miniszter kérdésünkre közölte Hende: A váti repülőtér csak a beruházó szándékától függ 2012. September 01. 13:32 , hogy a repülőtér csak a beruházó szándékától függ. Egy hónappal később maga Orbán Viktor jelentette ki Orbán Viktor: A kínaiak forduljanak a hatóságokhoz 2012. October 02. 14:02 , hogy nem látják a beruházó szándékát.

Ez az érvelés, miszerint nem is volt komoly a kínai szándék, meg senki nem is látta a befektetőket, később is előjött, de ezt a gondolatmenetet 2012 októberében a beruházást előkészítő cég vezetője cáfolta Bohózattá fajult a váti repülőtér ügye 2012. October 27. 11:35 .

Hende Csaba örömmel jelentette be, hogy Pápán lesz a kereskedelmi repülőtér

Nem sokkal később aztán Hende Csaba örömmel jelentette be Pápán lesz a nyugat-dunántúli térség repülőtere 2012. October 26. 11:37 , hogy Pápán lesz a Nyugat-Dunántúl kereskedelmi repülőtere. Ezzel véget is ért a Vát-Porpác-i repülőtér több éves története.

Hende Csaba az LUK-ban beszélt a replőtérről
Garai Antal Atom

De mi már korábban megírtuk A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek? 2012. September 05. 08:08 , hogy Simicska Lajos dunántúli cégbirodalma állhat a dolgok mögött, mivel a Sárvári Mezőgazdasági Zrt. vadásztatását zavarná a sok repülőgép. Egyébként a miniszterelnök is célzott hasonlóra, amikor azt mondta, a térség turisztikai érdekeire is tekintettel kell lenni.

Aztán tavaly tavasszal kitört a Simicska-Orbán-háború, és ha a fentiek igazak, akkor Simicska érdekei már nem befolyásolják a kormányzati döntéseket. Így felmerült a kérdés, hogy most újra lehetne-e indítani a váti repülőtér projektjét.

Ma már bohóckodás lenne

A rövid válasz: nem. A hosszabb: az akkori befektetőkkel biztosan nem. Közben azért újra előjött az ügy, a szombathelyi közgyűlésben az ellenzék hozta elő, és erre Illés Károly alpolgármester (Fidesz) azt mondta, a városházán nem járt kínai befektető, és abban sem biztos, hogy létezett-e egyáltalán.

Kovács Ferenc az utolsó utáni pillanatig kitartott
Bonyhádi Zoltán

Megkerestünk hát néhány, ebben az ügyben korábban illetékest. Egyikük, a tervezett beruházást közelről ismerő segítőnk azt mondta, a repülőtér előkészítése nem Szombathelyen történt, erről központilag, miniszteri és miniszterelnöki szinten tárgyaltak. Amúgy azóta megváltozott a gazdasági környezet is, ma már

bohóckodás lenne

ezt újra kezdeményezni.

Az előkészítésben nemcsak kínaiak, hanem egy amerikai cég is részt vett, ők együtt mintegy 1,5-2 millió dollárt költöttek arra, ezt a pénzt el is bukták. Biztosan nem állnának neki újra tárgyalni - mondta segítőnk.

Megvolt a kivitelező is

Nemény András, jelenlegi városi képviselő a Bajnai-kormány alatt miniszterelnöki megbízottként vett részt a tárgyalásokban. Ő is azt mondja, hogy komoly tárgyalások voltak, és konkrétumokról is szó volt. A Sanghaji Állami Építőipari Vállalat lett volna a kivitelező, a beruházó pedig maga a kínai állam. Nemény találkozott a vállalat és a kínai nagykövetség képviselőjével is.

Simicskának komoly érdekeltségei vannak a területen
Nyugat.hu

Ők világosan megfogalmazták, hogy mit szeretnének Magyarországtól, két minisztériumtól kértek támogató nyilatkozatot arról, hogy ez a beruházás a magyar államnak is érdeke, és a magyar állam is szeretné megvalósítani. Akkor ez a két minisztérium ki is adta ezt az állásfoglalást.

A konkrét lépéseknél állt meg a történet

Nemény szerint a történet a kormányváltáskor állt meg, ekkor már arról volt szó, hogy a beruházás anyagi részét kellett volna a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül letárgyalni, a pénzügyi részleteket megbeszélni, és azt is tisztázni, hogyan is működött volna a reptér és az egész logisztikai bázis, kinek milyen jogosítványai lettek volna. Arról megvolt a megállapodás, hogy Kína beruház, ők adják a pénzt, és hogy ki lett volna a fővállalkozó.

Nemény kijelentette, azt, hogy Nyugat-Magyarországnak repülőtérre van szüksége, pont az bizonyítja, hogy van érdeklődés a szombathelyi északi ipari park iránt. Tehát ennek az elképzelésnek lenne realitása, de a képviselő szerint a kínai projektnek biztosan nincs. Mint mondta, a kínai fél ebből az esetből megtanulta, hogy Magyarországtól menekülni kell.

Ez a projekt tehát megbukott, és nem is lehet újra feléleszteni. És ezzel véget is ért Simicska Lajosról írt sorozatunk. Az első részben Ki az a Simicska Lajos? - 1. rész 2015. March 12. 03:02 megrajzoltuk a pályaívét, a másodikban Nagyon szereti Sárvárt! Simicska Lajos Vas megyei birodalma 2015. March 14. 18:26 bemutattuk Vas megyei birodalmát, a harmadikban pedig azt, hogy a szűkebb érdekek milyen károkat okozhatnak egy egész országrésznek. Félő, hogy nem ez volt az utolsó eset.

Kedves Olvasó!

Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Kapcsolódó cikkeink

A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek?

Vadásznak és vadásztatnak a tervezett repülőtér területén. Orbán Viktor ezért mondta, hogy káros lenne a turizmus számára?

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet