„Szerintem teljesen felesleges lett volna egy ilyen rendszer”
– mondta lapunknak némi meglepetésre a Szombathelyi Tekergők Egyesület elnöke, amikor arról kérdeztük, hogy hogyan értékeli, hogy
látványosan elbukott
Legalább ezzel sincs gond: nem lesz Szombathelyen közbringarendszer
April
21.
07:11
a városi közbringa projekt.
Szabó Gergely szerint Szombathely kerékpáros város, ami azt jelenti, hogy sok embernek van biciklije. Ők nyilván nem bérelnének még egyet, az idelátogató turisták pedig kevesen vannak ahhoz, hogy kihasználtan működjön egy ilyen rendszer. Szóba jöhetnének még a bejáró dolgozók, náluk viszont az a gyakorlat, hogy van a városban egy régi biciklijük, amit az állomás vagy a munkahely előtt hagynak.
„Az utóbbi időben nagyon elkényelmesedtek az emberek, nem szeretnek tekerni. Így nem meglepő, hogy sokan előnyben részesítik az elektromos rollereket, amelyekre csak rá kell állni" - számol be tapasztaltairól az elnök, aki szerint Budapesten, de akár Győrben vagy Debrecenben is van létjogosultsága a közösségi bringáknak, de a vasi megyeszélhely kicsi ehhez. (A győri tapasztalatokról majd később).
Pályázati farvíz
Ahogy lapunk arról
lapunk is beszámolt
Most már talán tényleg elkezdik építeni a szombathelyi kerékpárutakat
2020.
July
14.
14:15
, a szombathelyi közösségi kerékpárok egy nagyobb biciklis pályázat farvizén érkeztek volna a városba.
Az egymilliárdos projekt legfontosabb elemei az új bicikliutak és a kerékpáros csomópontok voltak
, amelyek el is készültek, mi több, nem is sikerültek rosszul. Elég ha csak a
Vépi úti
Már visz valahova a Vépi út végi bicikliút. Illetve …
2019.
August
23.
20:02
, a
Minerva-lakótelepi
Átadták Szombathely legújabb bicikliútját, aminek örülünk vadul, de nem ez a lényeg
2021.
October
11.
15:13
vagy a
séi
Építik az Olad és Sé közötti bicikliutat
2020.
July
30.
14:40
szakaszokra gondolunk.
Ehhez képest mindössze 52 millió forint maradt a közbicikli rendszerre.
Ennyi pénz volt arra, hogy hat helyszínen dokkoló állomásokat alakítsanak ki, és 30 darab elektromos biciklit szerezzenek be.
Nem kell matematikusnak lenni ahhoz, hogy belássuk, ennyi pénzből ezt lehetetlen megvalósítani, így nem nagy meglepetés, hogy
a
beérkezett ajánlatok
Legalább ezzel sincs gond: nem lesz Szombathelyen közbringarendszer
April
21.
07:11
egyike 75 millióról, míg a másik 98 millióról szólt
.
Ugyanakkor a 23 millió forintnyi „hézag” nem olyan sok, az önkormányzat - bármilyen rossz anyagi helyzetben is van - ennyit azért könnyedén találhatott volna, ha nagyon akar. De érezhetően nem akart.
Elment mellette az idő
„Valóban voltak kétségeink a rendszer használhatóságát illetően, így nem vállaltuk be a kockázatot. Itt nem csak a 23 millió forintos különbözetről van szó, hanem arról, hogy később is működtetni kell majd, ami folyamatos kiadást jelentene az önkormányzatnak. Ráadásul a projekt mellett elment az idő, az elektromos rollerek korában nagyon merevnek tűnik a hat dokkoló állomás. Egyszerűen nem valósult volna meg az a cél, ami a pályázatban meg volt jelölve.”
Ezt Németh Ákos zöld ügyekért felelős tanácsnok mondta lapunknak, amikor arról kérdeztük, hogy miért nem nyúlt a zsebébe az önkormányzat, kipótolva az önrészt.
A városvezető is úgy véli, hogy Szombathelyen mindenkinek van saját biciklije, aki hajlandó tekerni, a turizmus pedig nem elég ahhoz, hogy fenntartható legyen egy közbringarendszer.
„A múlt évben megjelent rollerkölcsönzés működőképesnek látszik, ráadásul ez nem kiadást, hanem némi bevételt jelent az önkormányzatnak” – világít rá egy másik aspektusra a politikus, hozzátéve, hogy Szombathely ettől függetlenül kerékpáros város, a felmérések szerint sokkal többen használják ezt a közlekedési eszközt, mint más megyeszékhelyen. Így a hangsúlyt inkább a kerékpárutak építésére és azok összekapcsolására helyezi a városvezetés – tudtuk meg.
Mikor arról kérdeztük a tanácsnokot, hogy ezek szerint elhibázott volt a korábbi városvezetés által beadott 2016-os pályázat, azt a kitérő választ kaptuk, hogy „menet közben megváltoztak a dolgok, most már több tapasztalatunk van” .
Máshol sem diadalmenet
"A közösségi bringarendszer bármilyen méretű településen működik, ha jól van megszervezve, és erre a világban számos példa van. A baj az, hogy a magyarországi rendszerek szinte mindegyike – kivétel talán a fővárosi Bubi - uniós pályázati pénzekből létesült, és nem az a legfontosabb, hogy működjenek, hanem hogy a kiépítéshez érkezzen vele a pénz. Így aztán sok közülük a kötelező fenntartási időszak után elhal” – mondta megkeresésünkre Tóth Péter a győri egyetem oktatója, a Keret Egyesület elnöke.
A kerékpáros aktivista szerint a - szintén uniós pénzekből megvalósult - győri rendszer is billeg. Ezt 2020 óta egy városi cég üzemelteti, és már akkor elavult volt - egyszeri kölcsönzés lehetőségei, bérletek kiváltása, használata, hibabejelentés stb. - amikor kiépítették, és nagyon hamar eltűnt mögüle a marketing is.
Ráadásul ezek a rendszerek gyorsan avulnak, folyamatosan fejleszteni kellene őket, de erre senki nem hajlandó.
„A közösségi kerékpárok nem oldják meg egy város összes közlekedési problémáját, csak maximum kisegítők lehetnek. Mindenképpen okosan össze kell kapcsolni őket más rendszerekkel, mint például a P+R parkolók, a busz- és vasúti jegyek, bérletek komplex rendszere. Ebből a szempontból jól átgondolt a BKK Bubija” – mondja Tóth Péter.
A roller a külső sávban előzött
Az tehát már biztosnak látszik, hogy egy jó darabig nem lesz közösségi kerékpáros rendszer Szombathelyen.
Helyette viszont megérkezett a Lime rollerkölcsönzője, amely – mondhatjuk úgy - a külső sávban beelőzte a közösségi biciklit, aminek a pályázati elképzelése valóban ódivatúnak és életszerűtlennek tűnik, és minél közelebbről nézzük, annál inkább.
A kölcsönzés a tavaly szeptemberben, az
autómenetes napon indult el
Mennyire zöldek? - Elindultak a kölcsönözhető elektromos rollerek Szombathelyen
2022.
September
22.
09:42
a városban, és kétségtelenül sikeresnek látszik.
A cég által közölt adatok szerint 2022. szeptember 21. és 2023. április 12. között a városban 60 ezer 181 utat tettek meg a járgányokkal, ami őszesen 111 ezer kilométert jelent. Ezekkel a számokkal az országban a 4. helyen van Szombathely a rollerhasználat terén.
Ugyanakkor egyelőre kár lenne véglegesen leírni a közösségi kerékpárkölcsönzőket. Tóth Péter felhívta a figyelmünket egy weboldalra , amely a világ közösségi kerékpárkölcsönzőit mutatja be. Ezek között nagyon innovatív megoldásokra is lehet bukkanni. Az uniós pénzekből megvalósult - vagy éppen meg nem valósult - magyar rendszerek nem feltétlenül ebbe a kategóriába tartoznak.