Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Kína elsőkézből (12.) - Utolsó utáni, ami kimaradt, elmaradt, és ami utána jött

Bocsánat a 4 hónapos szünetért, de közbejött a világjárvány. Ami persze Kínából indult.

Nem pont így terveztem. Valójában csak az utolsó résznél Kína elsőkézből (11): Peking szürke és szürreális, de egy turista akár jól is érezheti magát benne March 08. 19:21 láttam, hogy mennyi minden nincs kipipálva, azaz megírva. Néhány ezek közül kétségkívül érdektelen, de akadt közöttük olyan, amit még nagyon el szerettem volna mondani.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Erre tettem például célzást a pekingi részben Kína elsőkézből (11): Peking szürke és szürreális, de egy turista akár jól is érezheti magát benne March 08. 19:21 , amikor a turistabuszról azt írtam, hogy “ennek részleteiről és tanulságairól majd az az utolsó utáni részben” .

Csakhogy amikor azt az epizódot írtam (március 8.), már sűrűsödött a koronavírus-járvány, ami egyre inkább "elvitte a show-t”, az olvasók csak erről akartak hallani, ami érthető: miért is lettek volna önök kíváncsiak arra, milyen vécék vannak Pekingben?

A több hónapnyi kényszerszünet arra viszont jó volt, hogy kiderüljön, Kína még annál is fontosabb, mintsem korábban gondoltuk.

A járvány Kínából indult, az egész világ onnan rendelte a maszkokat és a lélegeztető gépeket, és könnyen lehet, az ellenszert is ott találják majd meg.

Tehát ami kimaradt, elmaradt és utána jött.

Hongkong, a süllyedő világ

Ez például utána jött. A java legalábbis. Mikor ott jártunk Kína elsőkézből (9): Templomok, hegyek és tengerpart - Hongkongban kellemes turistának lenni January 01. 19:40 , annyira meg voltunk szédülve Kínától, hogy szinte félálomban vándoroltunk az egekbe nyúló felhőkarcolók között, és érdeklődéssel, de mellékesen vettük tudomásul a fekete maszkokban, Gucci-farmerben és gázálarcban tiltakozó fiatalokat Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában 2019. December 16. 14:58 .

Hónapokkal hazaérkezésünk után vallottuk be egymásnak, hogy úgy igazából egyetlen helyre, ide, Hongkongba vágyunk vissza.

Volt egyszer egy Hongkong ...
Józing Antal

Mert együtt van itt minden Kína elsőkézből (9): Templomok, hegyek és tengerpart - Hongkongban kellemes turistának lenni January 01. 19:40 , civilizáció és exotikum, kultúra és tengeri strand, és már-már komolyan beszéltünk, róla, hogy majd menni kellene megint.

Aztán egyre nagyobb lett a baj, halálos áldozatai is lettek a zavargásoknak, hogy aztán július 1-től Peking bekeményítsen, mi pedig elkönyveljük, hogy Hongkong egyelőre lekerült a vágyott célpontok közül, és roppant úgy tűnik, e város feletti hatalom lesz, amely megmutatja, hogy ki a valódi úr a nagyvilágon, tengeren innen és túl.

Turistabusz Pekingben

Ezt a kis epizódod nem fejtettem ki, csak éppen nem illeszkedett volna szervesen a pekingi útleíráshoz Kína elsőkézből (11): Peking szürke és szürreális, de egy turista akár jól is érezheti magát benne March 08. 19:21 , de mégis el akarom mesélni, mert sokatmondó.

Peking várja a külföldi turistákat, és ha valaki szervezett csoporttal érkezik, egészen biztos életre szóló élmény.

Ha egyénileg jön, mint mi, akkor is élmény, de arra számítson, hogy nagy kényeztetésben nem lesz része. Most nem állok neki ismét SIM-kártyákról és WeChatről Kína elsőkézből (3): Az a feledhetetlen első éjszaka 2019. September 08. 06:03 beszélni, csak egy egyszerű történettel illusztrálom a külföldi turisták nehézségeit.

A Nyári Palota nagy élmény - Az egyéni utazás legalább akkora
Józing Antal

Mivel egyik nap esett az eső, kitaláltuk, üljünk fel az egyik turista körjáratra. Merthogy nagyon jutányos áron, afféle városnéző buszként érinti a nevezetességeket, majd az egyik távoli külvárosban lévő Nyári Palotánál tesz le. Azt is kiderítettük, hogy a Tiltott Város kijáratánál lehet rá felszállni.

Oda is keveredtünk valahogy, csak éppen a Tiltott Város kijárata egy hatalmas terület, ahol tízezrek hömpölyögnek, és buszok százai jönnek-mennek a sok sávos úton. Közel egy órán keresztül bolyongunk ide-oda, de semmilyen támpontot nem kapunk.

Mikor már félig feladtuk, akkor szúrta ki útitársam, hogy ez egyik megállóban várakozó busz kijelzőjén kínai írásjeggyel írt „kettes” van. És a mi buszunk a kettes turista körjárat. Odamentünk: és bingó.

A városnéző turistabusz - Fáradozásunk meghozta gyümölcsét
Józing Antal

Gyakorlatilag egy luxusbusz várt minket, minden kényelemmel, és bőséges hellyel, amelyről aztán sokáig néztük az esőben ázó fővárosi utcákat.

Egyszerűen nem érdekelte a kínaiakat, hogy angolul is kiírják hogy „tourist” vagy „sightseeing” vagy bármi, és még a számot is “elrejtették”. Valószínűleg nem tudatosan, csak ennyire nem fontos nekik, hogy valaki „külsős” is megtalálja.

Mellesleg korábban Kantonban egyáltalán nem találtuk meg a városnézű turistabuszokat.

„De mit keresek én itt?”

A három hét alatt számtalanszor futottunk bele megoldandó problémákba, hol kisebbe (evőeszköz), hol meglehetősen meredekbe ( vonatjegy vásárlás Kína elsőkézből (5): Családok egyetlen robogón, vonatok 300 kilométer/óra felett 2019. October 22. 08:10 ).

A vasútállomások mindig félelmetes helynek bizonyultak
Józing Antal

Az időnk egy része azzal telt, hogy felfedeztük ezt különös, nagyon nehezen leírható országot, a másik meg azzal, hogy kezeltük a váratlan helyzeteket.

Aki egyénileg utazik Kínába, számoljon azzal, hogy néha felteszi majd magának a kérdést: „De mit keresek én itt?”

Választ nem fog kapni, de a kérdés része a Kína-élménynek.

Vécék

Első nap – még kissé bénák voltunk – egy igencsak elegáns étteremben sikerült betévednünk ebédre.

És meglepődtünk, amikor az emeleten „pottyantós” vécéket találtunk. Nem tudtuk mire vélni a látványt, abban bíztunk, hogy talán egy nagyon régi, tradicionális étteremben vagyunk, ahol még nem végezték el az átalakítást.

De aztán rájöttünk, hogy ez az étterem nem kivétel volt, hanem maga a rendszer.

Általában így néz ki egy nyilvános vécé
Józing Antal

A nyilvános helyeken lévő vécék 95 százaléka „pottyantós”, még a McDonalds-é is. Rutintalan felhasználóként féltünk tőlük, mint a tűztől, és a napirend összeállításánál mindig figyelembe kellett venni ezt a tényezőt.

Kissé szokatlan a férfivécék pisildéje is. A baloldali ajtók pottyantós megoldást rejtegetnek

Hongkongban valamivel jobb volt a helyzet, de ott sem ártott résen lenni.

Ivóvíz

Hogy a kínaiak meg tudják-e inni saját csapvizüket, azt nem tudom, mi mindenesetre forraltuk vadul.

Vendéglátónknak szép nagy vízforralói voltak a nappaliban, akinél megfogyott valamelyik, annak kötelessége volt utántölteni. Végül is hozzá lehetett szokni.

Coca-colát ihatunk bátran - Feltéve, ha ráismerünk a boltban
Józing Antal

Hogy valami nincs rendben a vízzel, azt onnan lehetett tudni, hogy a kínai kultúra része a forró víz ivás. Már az első éjszaka káoszában Kína elsőkézből (3): Az a feledhetetlen első éjszaka 2019. September 08. 06:03 lecsúsztattuk az első adagot, és később egészen megbarátkoztunk a szokással, hogy étkezés előtt jól jön egy kis pohár forró víz.

Kint azt beszéltük, hogy hazatérve majd megtartjuk azt a szokást. Aztán persze eszünk ágában sem volt.

Mennyire diktatúra Kína?

Tudja a fene. Az biztos, hogy nem egy operettország, papírmasé díszletekkel.

Minden percben érzékelhető volt, hogy egy magát komolyan vevő világhatalomban vagyunk, amely talán - lásd Hongkong – épp most veszi át a világ vezető hatalmának a szerepét Megkezdődtek a letartóztatások Hongkongban az új törvény alapján July 01. 12:53 .

Rendőrlányok a pekingi Tienanmen téren
Józing Antal

Elvannak maguknak, nem igazán foglalkoznak, mi van a határokon túl, ami érthető, ha valaki egy kontinensnyi, 1,5 milliárdos országban él és gondolkodik.

Mivel folyamatosan emelkedik az életszínvonal és az ország presztízse, nincs különösebb okuk megkérdőjelezni a hatalom létjogosultságát.

A szakács főz, a kőműves falaz, az orvos gyógyít, az állam meg megszervezi a közéletet. Ahogy nem szólnak bele a kőműves és az orvos munkájába, úgy nem szólnak bele a politikába. Majd talán akkor, ha rossz irányba mennek a dolgok. Mint amikor a kőműves ferde falat rak.

Nem úgy diktatúra, ahogy innen gondoljuk
Józing Antal

A diktatúrának, a mindent látó és mindenről tudó Nagy Testvérnek amúgy számos előnye van: kiváló közbiztonság, megszűnt koldulás és kéregetés, pontos adatok vannak mindenről, ami alapján könnyebb a tervezés. Mi beleborzongunk, ők ezt veszik természetesnek.

Némileg megszeppen minden idelátogató, amikor elbeszélget a kínai határnál az egyenruhásokkal, de ha már bent vagyunk az országban, akkor elég szabadon hagynak bennünket bóklászni és tevékenykedni, és nem izgatják magukat a nagy kínai tűzfalat kikerülő VPN-használat vagy egyebek miatt. Nem kicsinyeskednek, mondhatni.

Mennyire kerültünk képbe?

Hogy ki ki milyen összképet rakott össze magának Kínáról a szerény sorozatom alapján, azt nem tudom.

Mi leginkább azt, hogy több kérdés fogalmazódott meg bennünk az utazás végére, mint amennyire választ kaptunk.

Elindulásunk előtt azt hittünk, tudunk valamit Kínáról, visszatérésünk után viszont ebben már egyáltalán nem voltunk biztosak.

Kína nem a mi logikánk szerint működik
Józing Antal

Mindenesetre a ránk zúduló információmennyiség és kultúrsokk mögött egy felfoghatatlan méretű és erejű ország képe rajzolódott ki, amely nagyon más logikával működik, mint a mi világunk, és az egymondatos összehasonlítások és a leegyszerűsített bölcsességek mind félrevezetők.

De ahhoz, hogy hümmögve, kételkedve, fejcsóválva olvassuk az onnan érkező híreket, hogy kiszűrjük a nyilvánvaló butaságokat, torzításokat, tévképzeteket, el kellett mennünk oda.

Azt hiszem, a 21. században erre még lehet használni a kifejezést, hogy „kaland volt” .

Előzmények:

• Kína elsőkézből (1): előkészületek; avagy mi a manóért utazunk Kínába? Kína elsőkézből (1): előkészületek; avagy mi a manóért utazunk Kínába? 2019. August 24. 09:08
  • Kína elsőkézből (2): Az odaút és az első megrökönyödések Kína elsőkézből (2): Az odaút és az első megrökönyödések 2019. August 29. 12:01
  • Kína elsőkézből (3): Az a feledhetetlen első éjszaka Kína elsőkézből (3): Az a feledhetetlen első éjszaka 2019. September 08. 06:03
  • Kína elsőkézből (4): Mindennapi élet, gombócok és plázák, tánc az utcán Kína elsőkézből (4): Mindennapi élet, gombócok és plázák, tánc az utcán 2019. September 24. 19:35
  • Kína elsőkézből (5): Családok egyetlen robogón, vonatok 300 kilométer/óra felett Kína elsőkézből (5): Családok egyetlen robogón, vonatok 300 kilométer/óra felett 2019. October 22. 08:10
  • Kína elsőkézből (6): Templomok, parkok, műemlékek és egyéb klasszikus turistáskodások Kína elsőkézből (6): Templomok, parkok, műemlékek és egyéb klasszikus turistáskodások 2019. November 05. 12:55
  • Kína elsőkézből (7): Sencsen, a kínai szilícium völgy, amelyről az egész világ beszél Kína elsőkézből (7): Sencsen, a kínai szilícium völgy, amelyről az egész világ beszél 2019. December 02. 12:09
  • Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában Kína elsőkézből (8): Teslák és tüntetők Hongkong felhőkarcolóinak árnyékában 2019. December 16. 14:58
  • Kína elsőkézből (9): Templomok, hegyek és tengerpart - Hongkongban kellemes turistának lenni Kína elsőkézből (9): Templomok, hegyek és tengerpart - Hongkongban kellemes turistának lenni January 01. 19:40
  • Kína elsőkézből (10): Hongkongból Pekingbe, vissza a frontvonalra "]Kína elsőkézből (10) - Hongkongból Pekingbe, vissza a frontvonalra Kína elsőkézből (10) - Hongkongból Pekingbe, vissza a frontvonalra February 05. 07:01
  • Kína elsőkézből (11): Peking szürke és szürreális, de egy turista akár jól is érezheti magát benne March 08. 19:21

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
    Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!